Hrál jsem a dohrál jsem tuhle skvělou adventuru. Pokud sháníte stejnojmenný příběh od Harlana Ellisona - také ho tu najdete.

Na doporučení mého spolužáka jsem si zahrál tuhle legendární adventuru, která byla nejednou označena jako jedena z nejlepších. Nehodlám v tomto článku hru nějak zvlášť rozebírat, je to jen malé echo pro ty co hledají nějakou dobrou adventuru. Mimochodem minulá adventura kterou jsem hrál byl Posel smrti - taky zajímavá hra.

Hru jsem hrál pod OS Linux - Ubuntu. Emulátor DOSbox. CD s hrou bylo z časopisu Excalibur, půjčil mi ho spolužák Kesy. Se spuštěním hry nebyl problém, obsah CD jsem si zkopíroval na disk (ale vlastně to nebylo nutné) a hru přes DOSbox nainstaloval. Pak už jen stačilo zeditovat soubor scream.ini ve kterém je uložena cesta k jednotce CD-ROM. V DOSBoxu jsem potom mountul složku s nainstalovanou hrou a složku se zkopírovaným CD pod písmeno, jaké jsem uvedl do scream.ini. Potom už jen stačilo napsat do příkazového řádku DOSBoxu magické slůvko scream icon_idea.gif.

Něco screenshotů.

Ellen.jpg
Hra za černošku Ellen. Mezi předměty vidíte mimo jiné přeprogramovatelný čip, který následně použiju k ovládnutí strážce Anubise icon_twisted.gif.


Benny.jpg
Příběh generála Bennyho, jehož tělo AM znetvořil. V pozadí vidíte jednu z AMových obrazovek, pomocí níž žádal po vesničanech oběti.

Příběh hry

Kvůli válce, kterou už lidé nebyli schopní řídit byly vytvořeny superpočítače. Těmto počítačům se říkalo AM - byl jeden Čínský a jeden Ruský. Jednoho dne si však tyto počítače uvědomili sami sebe a spojili se proti lidem. AM znal jenom válku (protože k válčení byl určen) a jelikož nenáviděl lidi, všechny vyhladil až na pět jednotlivců, které 109 let mučil. Jak je možné, že lidé tak dlouho přežili nebudu prozrazovat případným hráčům, dozvíte se to ve hře za Dr. Nimdocka. Zatim to můžete brát tak, že AM se za těch 109 let vyvinul a stal se všemocným bohem.

Hru budete hrát za těchto pět postav: Gorrister - s pocitem že dostal svou ženu do blázince, Ellen - s averzí ke žluté barvě, Benny - jež poslal na smrt své podřízené, Dr. Nimdock - hledající sám sebe a Ted - zamilovaný do Ellen.

AM se rozhodne hrát se svými figurkami hru a vy jako hráč jste na druhé straně. AM má určité předpoklady o chování svých mučedníků a cílem každé postavy je udělat nějaký nepředpokládaný krok, čímž nabourá AMovu stabilitu. Jsou zde i vedlejší úkoly - vyrovnání se se svou minulostí. Např. Ellen se musí postavit strachu a bojovat proti člověku který jí kdysi znásilnil ve výtahu a také vzdorovat své fóbii ze žluté barvy.

Pokud si povedete dobře, na konci budete moci AMa vypnout. Pokud se vyrovnáte s minulostí za všechny postavy, budete navíc své postavy učinit šťastnými v závěrečné dohře icon_smile.gif.

Na této staré hře je krásně vidět, jak byly dříve hry založené hlavně na příběhu, který je zde zkutečně prorostlý. U některých dnešních her se zdá, že je stvořil tým grafiků. Téma - zastřelit nepřítele, cíl - zastřelit hlavního padoucha icon_rolleyes.gif .

I Have No Mouth, and I Must Scream
by Harlan Ellison

Nevím přesně jak tato hra vznikla, ale dost pravděpodobně byla konstruována na základě tohoto příběhu. Je v angličtině a v nejbližší době se ho chystám přečíst. Nevím jak je to s copyrightem tohoto díla, ale přesto - zde je icon_biggrin.gif. Harlan Ellison-I hav no Mouth and I must scream.pdf. Jo, tak s tím copyrigthem se to má tak, že to tu být nemůže. :o)

Pokud byste se dostali do nějakého záseku, což je docela dobře možné, tady je návod . návod na abecedaher.cz.

edit: AMa nadaboval sám autor povídky - info by Kesy icon_smile.gif.

Obvykle si nechávám rozehranou nějakou hru, protože se to hodí když se člověk potřebuje rozptýlit. Jsem zvědavý co mi můj herní poradce doporučí tentokrát icon_eek.gificon_wink.gificon_twisted.gif.

22 komentářů

Neváhejte napsat k článku komentář

Nevyplňujte:

  1. 1
    Kesy

    Hateman<zavináč>emailtečkacz

    Jj, tahle adventura je typickým příkladem povedených skvělých oldchool her, který mi rozhodně nejsou cizí(moji známí velmi dobře vědí icon_biggrin.gif ) A co že radí herní poradce? No každopádně kdo nehrál takový originální a nepřekonatelný pecky jako je posvátnej DeusEx nebo SystemShock2, měl by to co nejrychlejc dohnaticon_exclaim.gif Při hraní těhlech nadupaných hitů se prostě nikdo nudit nemůže ani chvilkuicon_wink.gif

    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #4
  2. 2
    bs

    kvalita hry je přímo uměrná množství způsobů, jak zabít (co nejbrutálněji) protivníka a přímo uměrná neomezenosti hlavní postavy icon_eek.gif

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #3
  3. 3
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Toto je odpověď na příspěvek: 2#

    ... a takhle člověk dopadne když hraje Counter-strike icon_smile.gif.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #2, který napsal(a) bs
    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #4
  4. 4
    Scotty

    Toto je odpověď na příspěvek: 1#

    Kdyby clovek vylezl ze zajeti osmi-bitu, tak zjisti, ze i tydle hry muzou nudit ;)

    Toto je odpověď na příspěvek: 3#

    Komentar byl zabanovam mozkovym bufferem, prominte. icon_eek.gif

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #1, který napsal(a) Kesy
    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #3, který napsal(a) Antonín Daněk
  5. 5
    Kesy

    Hateman<zavináč>emailtečkacz

    Pane Scottyicon_biggrin.gif,
    Já NEJSEM v zajetí osmibitu, jen mám tu možnost vrátit se občas do času osmibitů ale vůbec nevim proč sem osmibit tahat když tohle s osmibitem nic společného nemá...
    Zkoušel jsem hrát spoustu nových her a samozřejmě ne všechny nové hry zatracuji, v některých opravdu nějaký ten nápad a originalita je. Důležitým faktorem je pochopitelně také to, co od té určité hry kdo čeká. Pro multiplayerové hraní tu neni zas tolik kritérií, kterých je potřeba splnit ke spokojenosti hráče.. Kdo by také chtěl od nějaké multiplayerové řežby ještě příběh? Ten by naopak pravděpodobně ještě zdržoval. Snad jedině při kooperativním hraní, což ale není moc časté. U singleplayerového hraní ovšem zase čekáme od hry něco jiného. Ať si to tu kdokoliv hodláme připustit nebo ne, herní průmysl nám od dob, kdy se hraní her více rozšířilo mezi lidmi, značně zkomercionalizoval. Hry mívaly skvělé příběhy, které vás dokázaly vtáhnout do děje a nedovolily vám odlepit hubu od monitoru, protože jste s napětím očekávali, jaký zvrat se udá v dějové lince v další části hry, zvlášť když se může podle vašich akcí všechno pokaždé seběhnout jinak. Tuto kvalitu her však není možné vyčíst ze screenshotů v časopise nebo na internetu. Proto máme hry s nadupanou hyperturbomegaultra grafikou, kde nás osloví právě screenshoty a aby jsme mohli tak každý půlrok kupovat novou grafickou kartu a díky tomu si mohli vychutnat ten přesný efekt mozku letícího z hlavy s maximálním nastavením detailů, protože často od nových her nemůžeme čekat víc, než špičkovou grafiku a propracování modelů a reálnosti všech pohybů a světel. Proto si radši přečtu nějakou tu recenzi a pak teprv kouknu na screeny, protože screenshoty vám o vlastní hře neřeknou nic, jen že má hezké šatičky. Teprv až po instalaci můžete zjistit, že i délka map jde často do háje, protože propracovaná musí být hlavně detailnost a ne rozlehlost prostředí, takže si připadáte jako kdyby vás někdo ved celou dobu za ručičku. Stejně tak často zjistíte až později, jak je děj přímočarý a předvídatelný, takže jakoby nebyl, nu a jen tupé střílení již dneska není originální a začne vás to žrát, protože se na to koukáte celou hru a není nic jiného čeho se chytit a tak hru nedohrajete, a nebo ji dohrajete pro její krátkost ještě dřív než na vás tento stav přijde a pak jen zalomíte rukama nad tím, jak to bylo všechno hloupé a krátké. Naštěstí i dnes je možné občas narazit na nějakou tu propracovanější hru.
    To BS: Mluvíš jak ty třináctiletý děti, co si snažej hrát na drsoně, hlavně že se kouří z hlavně žejo... (jo počkej... kolik že ti skutečně vlastně je?icon_mrgreen.gif)

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #7
    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #8
  6. 6
    mikke

    Proc to tak resite?:) Pochybuju ze si hry kupujete, takze: stahnu, nainstaluju, bavi -> hraju , nebavi -> nehraju. Popr kdyz se mi hra libi tolik, ze ji oznacim za neco vic nez prumer, tak si ji muzes koupit. Serie GTA, Hitman, Mafia ...vsechno skvely, s pribehem. Caesar4 hezka grafika, pribeh zadnej, kazda mise je skoro to same, ale kdyz mam chut tak sem tam nejakou udelam ... a to je podle me nejdulezitejsi, aby me to bavilo.

  7. 7
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Toto je odpověď na příspěvek: 5#

    No tak třeba v MMORPG se určitě nějakej příběh odehrává. Multiplayerový hry nejsou přece jen first-person střílečky.
    No herní průmysl byl asi komerční od počátku věků, teda když nepočítám několik prvních Tetrisů a Pongů který napsali tehdejší geeci pro svý spolužáky - ale plošně asi nikdo žádnou hru zadarmo nevydalicon_smile.gif. Vlastně třeba Atari začínal u herních automatů - hodíš desetikačku a jedeě icon_smile.gif. Mimochodem je to dobře, nebejt P2P sítí tak už studuju directX a bůh ví co všechno, protože ve hrách je peněz jak želez :o).
    BTW: Nej hra se super pžíběhem jest ? Ano správně, Mafia, vyhráváte růžové lízátko icon_cheesygrin.gif. http://blog.antonindanek.cz...sech-dob

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #5, který napsal(a) Kesy
    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #8
  8. 8
    Scotty

    Toto je odpověď na příspěvek: 7#


    LOL!!! Clovek, ktery haji LINUX kde chodi a pak placne blbost, ze by studoval DirectX!!! Pro ty co nevi, co je zde divneho cituji wikipedii:

    "DirectX je programátorská knihovna obsahující nástroje pro tvorbu počítačových her a dalších multimediálních aplikací, vytvořená firmou Microsoft pro použití pod operačním systémem Windows."

    Dalsi dukaz, jak Touny sice "pouziva" linux, ale ve skutecnosti se emuluje do sveta MS zpet... (dukazem budiz screenshoty Tounym zverene - jednou prostredi Linuxu a v nem emulovany Wokna, v tomto clanku DOS (vsichni vime, kdo ho masivne rozsiril a dovedl k "dokonalosti"))...

    Toto je odpověď na příspěvek: 5#

    Nekdo mozna mluvi jako trinactilete decko, nekdo tak pise...
    Ani hry v dobe davno minule nebyly kvalitni vsechny, tato situace je tu porad... Drive se akorat dbalo vice na pribeh, ale take hry nevychazely v takovem mnozstvi a tak casto jako dnes. A i dnes maji hry pribehy, ktere dokazi vtahnout do deje, lze uvest alespon Oblivion a nebo dokonce to muze byt i ta FIRST PERSON akce s vybornym multiplayerem - treba Half2...

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #7, který napsal(a) Antonín Daněk
    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #5, který napsal(a) Kesy
    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #10
  9. 9
    bs

    jak říkám ... nejlepší hra bude ta, ve který budeš moc člověka zabít stejně jako v reálným světě a budeš mít volnost jako v reálným světě:)

    TO LIDI CHTĚJ! KREV! CHTĚLI TO PŘED DVĚMA TISÍCI LETY A CHTĚJ TO POŘÁD!

  10. 10
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Toto je odpověď na příspěvek: 8#

    Nevim co je na tom za blbost, kdybych pracoval na vývoji her, tak bych samozřejmě musel directX ovládat. Nemusíš mi citovat wiki, já vim co to je a taky vim že je to jedna z mála věcí, do které se zatim linuxákům nepodařilo proniknout. Nicméně kdybych vytvářel hry, tak bych je asi nevytvářel pro Linux to je snad jasný.
    Abych ti řekl pravdu, tak ten emulátor jsem měl puštěnej zatim jen jednou. Kdybych ho používal, tak už by tu dávno byl článek o jeho fcích icon_wink.gif. Jinak já mam nainstalovaný i winXP, to neni žádný tajemství, ale za poslední dva tejdny jsem tam byl jednou - když sestra potřebovala převést video z analog. kamery.
    No, tak zrovna Half2 je co jsem tak slyšel ten Kesym zmíněným typ her - ,, ...nebo ji dohrajete pro její krátkost ještě dřív než... ".

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #8, který napsal(a) Scotty
    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #11
  11. 11
    Scotty

    Toto je odpověď na příspěvek: 10#

    icon_eek.gif Copak ono se do linuxu neda dostat video? To tam nespustis ani tuner?! Co jsem tak cetl, tak v linuxu by to s tunerem melo byt v pohode (asi jak s kterym, ze jo...), ale jak teda sam ted dokladas, linux ti nedokaze nahradit windows jak nas furt krmis... icon_rolleyes.gif

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #10, který napsal(a) Antonín Daněk
    • Na komentář odpověděl(a) mikke v komentáři #12
    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #15
  12. 12
    mikke

    Toto je odpověď na příspěvek: 11#
    Proc vsechny diskuze menis na flame o OpenSource a Win? :)))

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #11, který napsal(a) Scotty
    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #13
  13. 13
    Scotty

    Toto je odpověď na příspěvek: 12#

    Pac s tim vsechno souvisi... Svet na tom sice nestoji, ale... //END FLAME

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #12, který napsal(a) mikke
  14. 14
    Kesy

    Hateman<zavináč>emailtečkacz

    Touny the God: Hry co se kdy prodávaly samozřejmě komerční jsou, jen jsem myslel že se nebudem dohadovat o slovíčkách, snad každej chápe jak je to myšleno když se v dnešní době řekne že něco komercionalizuje, ale to je jedno. Jde o to, že dokud byly hry míň rozšířený nebo dokonce spíš kultovní záležitostí, uznávaly se v nich uplně jiný hodnoty, ale dnes, když hraje skoro každej, se snaží pro zisk zaujmout co nejširší okruh lidí, podobně jako populární hudba. (Tahle věta byla zaměřená i na Scottyho) To co jsem psal se teda mělo vztahovat hlavně na PC hry ale přímo jsem to tam nenapsal, takže o tom, že herní automaty jsou výhredně komerční záležitost, se samozřejmě nedá pochybovaticon_smile.gif a neřikám že Atari bylo něco nenápadnýho, co by se pro peníz svýho času řádně nepropagovala. Jak to je s MMORPG nevim, to je pro mne celkem neprobádaná půda, příběh tam samozřejmě být může, ale nic moc strhujícího bych zas nečekal, nemyslim si že tam jde tolik o příběh, ale čert ví, tady fakt můžu bejt uplně vedle, tak mě tu pls nikdo nekamenujteicon_wink.gif.
    No a Mafia samozřejmě je masterpiece, to souhlasim všema desetiicon_exclaim.gif
    Scotty: Taky mě přestává bavit, ať už se bavíme o čemkoliv, poslouchat kecy typu WINxLIN, ještě Mac by nám tu chyběl aby jsme měli všechny velmoci pohromadě, tak doufám že ten end flame je myšlen vážněicon_biggrin.gif... Jinak já vim že ten muj příspěvek byl docela dlouhej, tak tě možná nudilo číst ho celej, ale nepsal jsem tam, že tim odsuzuju všechny nový hry, samozřejmě že i dneska se objeví dobrá věc(což jsem tam psal), stejně tak jsem nepsal, že všechny starý hry jsou vynikající, takže s tvým postem tutově souhlasim, bohužel nám ale neřek nic novýho, protože se v něm ohřívá jen to co jsem řek já.
    Mikke: No dyk joo, dyk přesně o to tady jde, jestli baví nebo nebaví... Jenomže jde o to, že některý věci nebaví ani zadarmoicon_mrgreen.gif

  15. 15
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Toto je odpověď na příspěvek: 11#

    Já používám to co je nejlepší a na práci s videem je pořád Win lepší. Nemyslim sledování ale editaci. S tunerem pracovat umí.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #11, který napsal(a) Scotty
    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #16
  16. 16
    Scotty

    Toto je odpověď na příspěvek: 15#

    Tady si dokonce nekolikrat odporujes... Tvrdis, ze pouzivas to nejlepsi (a pouzivas linux) a pak, ze na praci s videem sou Wokynka lepsi (vsichni vime, ze nejenom na praci s videem...) icon_cool.gif

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #15, který napsal(a) Antonín Daněk
  17. 17
    Kesy

    Hateman<zavináč>emailtečkacz

    hmhm... co by jsme mohli od samozvanýho Scottyho ještě čekat, samozřejmě offtopic, samozřejmě zase Windows vs. Linux a zase samozřejmě absolutně nic neříkající příspěvek, hlavně si do někoho rejpnout ne? Opravdu nevim kde jsi vzal tu jistotu, že wokna jsou na všechno lepší.. Právě proto, že se nikde nic takovýho netvrdí tak tvuj post zase naprosto postrádá smysl, nemám pocit že bys byl nějakej guru přes operační systémy.. To zas někde něco napsal nějakej vyhulenej hulán a tim že sis to přečet vzniknul i tvuj názor viď...

    • Na komentář odpověděl(a) bs v komentáři #18
    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #20
  18. 18
    bs

    Toto je odpověď na příspěvek: 17#
    nepiš tak dlouhý komentáře, to se nedělá :)

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #17, který napsal(a) Kesy
    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #19
  19. 19
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Hm hm ... no nic, stejně už je tu polovička komentářů off topic....
    Toto je odpověď na příspěvek: 18#

    To že na to neni tvuj blog připravenej neznamená že to vadí jinde icon_wink.gif, tady si klidně můžeš napsat komentář delší než článek.

    Jinak tenhle článek mě překvapil. Nezdá se mi že by pojednával o něčem extra zajímavém, prostě jsem jen konstatoval že jsem hrál I Have No Mouth, and I Must Scream. Navíc jsem ho ani nikam nelinkoval a přesto ho přečetlo spusty lidí, viz. http://antonindanek.cz/statistiky .

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #18, který napsal(a) bs
    • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #20
  20. 20
    Scotty

    Toto je odpověď na příspěvek: 17#

    Netvrdim, ze Win jsou na vse lepsi! Nikde se nic takovyho netvrdi, ale zaroven se nikde netvrdi opak! A ja zas nemam pocit, ze bys dokazal otipovat cloveka jen podle jeho clanku, ktery si mozna ani necet a navic ho oznacit "vyhulenym"...

    Toto je odpověď na příspěvek: 19#

    Jestli to nebude tema "castyma" komentarema... icon_smile.gif

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #17, který napsal(a) Kesy
    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #19, který napsal(a) Antonín Daněk
  21. 21
    ozz

    sdf12<zavináč>seznamtečkacz

    Frajere, najdu tady teda tu knihu v CZ? nemůžu najít.

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #22
  22. 22
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Musel jsem jí před časem stáhnout kvůli autorským právům.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #21, který napsal(a) ozz