Zase jsem si jednou zahrál skutečně kvalitní hru, ve které mě zaujal jak příběh, tak zpracování.

Úvod aneb Jak je to s tím pokračováním System Shocku?

BioShock je označován jako volné nebo též duchovní pokračování System Shocku 2 a mnoho fanoušků této hry na něj proto čekalo. Samotného mě System Shock 2 hodně bavil, a proto jsem chtěl BioShock vyzkoušet.

Jeden z důvodů, proč se očekávala návaznost na System Shock 2 byl, že hru tvořil stejný tým vývojářů. Velcí fandové v očekávání bohužel začali BioShock spíše kritizovat, protože se příliš ohlíželi za SS2 a zapomněli, že tato novinka má být svému předchůdci pouze podobná.

Těch podobností je tam ale opravdu hodně, ostatně uvidíte dále.

Co dělá BioShock BioShockem?

  • Propracovaný příběh
  • Detailní grafika (mnoho detailů a drobných předmětů)
  • RPG prvky
  • Napínavá / hororová atmosféra

Propracovaný příběh

Kdo mě trochu zná nebo kdo četl mé poslední články o hrách (World Of Goo je výjimkou, nicméně i tam poněkud šílený podtext je icon_biggrin.gif ), ví, že příběh je pro mě u her nejdůležitější.

bio11.jpg
Atlas je jedním z prvních, jejichž hlas v Rapture uslyšíte.

BioShock příběhem nijak nenavazuje na System Shock 2, ale zajímavý je, a pomalu se jím prokousáváte podobně jako v SS2. Totiž části příběhu vám sdělí přeživší prostřednictvím vysílačky a jiné podrobnosti (ale i významné kousky) se dozvíte ze záznamů povalujících se po městě Rapture.

O čem to tedy je?

Tuto část nečtěte, pokud máte v plánu hru hrát.

Příběh začíná pádem vašeho letadla uprostřed oceánu, který nečekaně přežijete. Vaší záchranou je maják, ve kterém nalézáte jakýsi výtah do podzemí.

Tady se vás prostřednictvím vysílačky ujímá pan Atlas a prosí vás o pomoc s jeho rodinou, uvězněnou v ponorce v jiné části města.

Pomalu se dovídáte, že jste se ocitli v pod-oceánském městě Rapture, vybudovaném jistým šílencem - Andrew Ryanem. Rapture bylo místem pro elitu lidstva, kde inteligentní měli klid od hloupých.

Prováděli se zde (mimo jiné) různé experimenty s DNA, které vyústili ve vytvoření plasmidů - genetických úprav těla. Tyto plasmidy se však vymkly kontrole a kromě toho, že se jeho uživatelé začali psychicky hroutit, začali být také závislí na látce Adam.

Před tím, než budu pokračovat, měl bych popsat dvě významné látky ve hře. Jsou jimi Adam a Eva. Evu si můžete představit jako jakousi manu kouzelníka. Dá se koupit v automatech, nalézat ve hře apod. Potřebujete jí k používání plasmidů. Adam je mnohem cennější a touží po něm všichni zmutovaní obyvatelé Rapture. Tuto látku získávají tzv. malé sestřičky (viz. níže) z mrtvých zmutovaných těl. Potřebujete ji k tomu, abyste rozšiřovali své sloty pro tonika a plasmidy a stejně tak pro koupi nových tonik a plasmidů. Tonikum si můžete představit jako pasivní plasmid nebo prostě na tonika zapomenout a vše ozačovat jako plasmid.

Ještě bych rád představil dva tipy postav a jednoho pána. Tím pánem je Fontaine a je to váš hlavní nepřítel. V Rapture se začal věnovat černému trhu a hlavně začal obchodovat s plasmidy a Adamem. Kvůli němu Rapture dopadlo tak, jak dopadlo.

Dále již zmiňované malé sestřičky. Tyto malé zrůdy jsou samy obětí plasmidů a mají neustálou touhu získávat z mrtvých těl Adama.

Posledním důležitým typem postavy je tzv. velký taťka. Vždy, když uvidíte malou sestřičku, tento obr ve skafandru bude poblíž. Pokud ho však necháte v klidu (a hlavně malou sestřičku, kterou chrání), tak si vás nebude moc všímat. Jinak je to dost tuhý nepřítel a předtím, než se dostanete k malé sestřičce (tedy k Adamovi), musíte se s ním utkat.

Zpět k příběhu. Procházíte se tedy po Rapture a snažíte se pomoci Atlasovi. Fontain vám to však dosti znepříjemňuje a nakonec se mu podaří Adamovu rodinu zabít. Vy se s Atlasem rozhodnete Rapture zničit a utéct odtud.

Cestou se potkáte s dalšími přeživšími Rapture, obvykle trochu šílenými.

Co je ale důležité: Nakonec se dozvíte, že Atlas není žádný Atlas, ale Ryan, který vás tahal za nos (nepřipomíná vám to něco ze SS2?). Fontaine vás přinutí jej zabít a do hry se vměšuje poslední důležitá postava - Bridgette Tenenbaum. O této ženě se nakonec dozvíte, že je vaše matka (Ryan byl váš otec) a váš pobyt v Rapture tedy nebyl vůbec náhodný.

Nakonec se samozřejmě musíte utkat s hlavním zloduchem: Fontainem. Hra může skončit třemi různými způsoby, podle toho, zda jste z malých sestřiček „těžili“ Adama nebo je zachraňovali.

Detailní grafika

Grafika je v BioShocku něco, čemu snad žádný kritik nevěnoval negativní úsudek.

Já byl (jakožto někdo, kdo dlouho nehrál novou hru) ohromen hned na začátku. Přechod mezi animací a samotnou hrou je vytvořen tak nenásilně, že jsem až po chvíli, kdy moje postava jen koukala na jedno místo, pochopil, že toto už není animace, ale hra samotná.

Výborná grafika, stíny a zvuk dohromady tvoří napínavou až hororovou atmosféru, takže nečekejte, že při hraní budete jen tak znuděně polehávat před monitorem.

I taková drobnost, jako je načítání hry ...

Velmi se mi líbí, jak tvůrci zhodnotili čas, který hráč musí strávit sledováním tzv. loading obrazovky, kdy se do paměti načítají nové části hry.

bio8.jpg

Vždy se vám zobrazí obrázek z oné části města, ale hlavně myšlenka nějakého člověka z Rapture. Popř. nějaký herní tip.

„Nebylo nemožné postavit Rapture na dně oceánu. Bylo by nemožné postavit jej kdekoliv jinde.“

Navíc těch loadingů ani není moc. Pokud si dobře vzpomínám, stačí pro celé patro vždy pouze jeden. To je ovšem obdivuhodné, když se podíváte na ty úchvatné detaily v BioShocku a potom to srovnáte s takovým GTA IV, kde potřebujete 512MB VRAM, jen abyste viděli všechny textury v nejhorší kvalitě.

Požadavky na HW

BioShock byl vydán pro Xbox 360 a PC. Teď je snad v plánu port i na PS3. Já samozřejmě hrál na PC.

Minimální sestava:

  • OS: Windows XP SP2 nebo Windows Vista
  • CPU: Pentium 4 2.4GHz (jednojádrový)
  • RAM: 1GB
  • GPU: Direct X 9.0c kompatibilní grafická karta s 128MB RAM

Doporučená sestava:

  • CPU: Intel Core 2 Duo
  • RAM: 2GB
  • GPU: Direct X 9.0c kompatibilní grafická karta s 512MB RAM

Osobně jsem hru hrál na plné detaily (při malém rozlišení) na notebooku Lenovo R500 s ATI. Tzn.:

  • OS: Windows Vista Business
  • CPU: Intel Core 2 Duo (2.26Ghz)
  • RAM: 2GB DDR3
  • GPU: ATI Mobility Radeon HD 3470 128MB RAM

RPG prvky

V BioShocku je poměrně hodně RPG prvků, podobných těm v System Shocku 2.

V první řadě získáváním Adama si můžete „kupovat“ plasmidy a tonika a tím zlepšovat svou postavu. Jak už jsem psal v části s příběhem: oboje můžete brát jako plasmidy. Jen plasmidem je myšleno cosi aktivně používaného (např. elektrický výboj), tonikem něco pasivního (např. zvětšení odolnosti či zvýšení zdraví).

Tonika se dělí na 3 části:

  • Fyzická vylepšení - např. při léčení získáte i trochu Evy, pití alkoholu vám dává zdraví.
  • Technická vylepšení - hlavně výhody pro hackování.
  • Bojová vylepšení - např. něco jako brnění nebo 10% šance na zmrazení nepřítele při používání hasáku nebo elektrický výboj, když vás někdo zasáhne.

Jistě vám to něco připomíná ... a to není vše.

BioShock je podobně jako SS2 plný předmětů, které lze používat, ale pro dokončení hry to není potřeba. Na druhou stranu tady už není inventář, což je dost zásadní rozdíl.

Také je zde mnoho místností, které není nutné navštívit, ale je to vhodné, protože zde můžete nalézt zajímavé předměty (některá tonika či plasmidy se nacházejí volně po Rapture v podobě jakýchsi lahviček) či části příběhu Rapture.

Další věcí, která vám jistě přijde povědomá z SS2, je výzkum. V BioShocku probíhá trochu jinak (a možná zjednodušeně) - díky fotoaparátu. Fotíte si nepřátele a po dosažení určité úrovně zkušenosti u konkrétního nepřítele na něj získáte nějaký bonus (obvykle větší poškození).

bio12.jpg

Co teď už jistě nepřekvapí, tak to jsou prodejní automaty (dva druhy), které je samozřejmě možné hacknout, pro snížení cen či rozšíření sortimentu. Hacknout jdou i roboti, trezory a dveře v Rapture.

Také je zde výzkumný automat, kde je možné si z posbíraných předmětů vyrábět pro hru užitečné věci (náboje, šípy, ...). Je tedy vidět, že i přes absenci inventáře lze sbírat kde co, jenom se v tom už nemůžete v jakýmsi okýnku přehrabovat.

Navíc je v BioShocku ještě čtvrtý druh automatů (pokud nepočítám ty související s plasmidy), který je vždy pouze na jedno použití. Můžete si v něm vybrat nějaký upgrade na zbraně. Váš samopal pak může mít omezený zpětný ráz, brokovnice větší přesnost nebo chemický vrhač menší spotřebu.

Čeština

bio2.jpg

Ze screenshotů je vidět, že jsem hru hrál v češtině. Jedni se mi asi budou smát, zvlášť když čtu knihy v angličtině, ale chtěl jsem si zkrátka zařadit hraní BioShocku k jednodušší formě zábavy.

Jinak řečeno, angličtinu ještě nemám tak zautomatizovanou, abych u ní nemusel jistým způsobem přemýšlet (čtením AJ knih se toho snažím dosáhnout) a díky češtině jsem tak mohl u hry „vypnout“, a zároveň vstřebávat příběh.

Měl bych zmínit jednu nepříjemnost spojenou s češtinou. Hra s ní startuje nepoměrně déle než v originále. Neptejte se mě proč nebo zda to nebyla chyba jen určité verze češtiny, ale bylo to i zmíněno v přiloženém souboru, takže se nejednalo o lokální chybu. Ostatně uvažoval jsem z toho důvodu o přeinstalování hry a hraní v originále, ale už se mi do toho nechtělo a navíc obvykle hry spouštím jen párkrát (a pak hraji dlouho), takže mi to až tak nevadilo.

Screenshoty

bio1.jpg
Velký taťka s nýtovačkou, zasažený elektrickým výbojem, já skoro mrtev.

bio3.jpg
Někteří spliceři mají karnevalové masky. V pozadí je vidět rekonstrukční komora, funkcí ekvivalentní té ze System Shocku 2. Omrzlý hasák zajišťuje tonikum - konkrétně ledový damage navíc a 10% šance na zmrazení nepřítele.

bio4.jpg
Zde jsou vidět hned dva plasmidy v akci. Vpravo je iluze mě samotného, na kterou nepřátelé místo mě útočí. Ten dárek co se přede mnou vznáší je udržován telekinezí. Takto můžete zvedat téměř vše ve hře a házet např. po nepříteli. Dárek by sice moc škody neudělal, ale takové plynové bomby už jo. (Také se to dá využít k získávání předmětů za mřížemi.)

bio6.jpg
Že by nezmutovaný člověk, pečující o dítě?

bio5.jpg
Asi ne ...

bio7.jpg
Podobně jako v SS2, i v BioShocku máte občas vidiny toho, co se na některých místech v minulosti událo.

bio10.jpg
Předmětů je ve hře opravdu hodně, ale ne všechny vám dělají dobře (pokud nemáte příslušný plasmid). Vlevo je vidět záznam, který vám odhalí kousek z událostí v Rapture.

bio9.jpg
Fontaine je doslova nadopovaný Adamem. Před tím, než jej bude možné zabít, musíte ho z něj vysát.

Video ze hry na závěr

Přeji vám příjemné hraní. icon_cool.gif

2 komentáře

Neváhejte napsat k článku komentář

Nevyplňujte:

  1. 1
    apin

    apin23<zavináč>gmailtečkacom

    Sestřičky nejsou obětí plasmidů, ale mají v sobě parazita - mořského slimáka a to jsi zapoměl zmínit, že podle volby zachránit nebo ztratit sestřičku hráč vytěží více nebo méně adama.

    Jinak Bioshock má tři konce? On vyšel nějaký patch, co přidává třetí možný konec?

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #2
  2. 2
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Jj, díky za dodatečný informace, ty paraziti jsou zrovna dost důležitý pro ucelení příběhu.

    Ty tři konce nejsou moc přesný. Máš pravdu, že jsou vlastně jen dva (zachránil X vytěžil), ale ten „evil end“ má dva druhy závěrečnýho videa.

    Záleží na tom, jestli jsi vytěžil úplně všechny nebo ne. Ty videa jsou skoro stejný, mrkni do 2K Games\BioShock\Content\BinkMovies. Rozdíl je jenom v hlasu Tenenbaumový. Když je vytěžíš všechny, bude dost nepřátelská. Když jenom nějaký, bude spíš zklamaná - ofic. píšou melancholy & depressed.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #1, který napsal(a) apin