Jaký obor jsem si nakonec zvolil je vidět už z nadpisu. Pokud se chcete pobavit nad zmatky na ČVUT nebo vás zajímá úmrtnost na FELu, přečtěte si ještě kousek. :)

Jaký obor jsem si nakonec zvolil je vidět už z nadpisu. Pokud se chcete pobavit nad zmatky na ČVUT nebo vás zajímá úmrtnost na FELu, přečtěte si ještě kousek. :)

1. (poněkud zbytečná) etapa

Moji věrní vědí, že jsem si nedávno vybíral studijní obor. Už ale patrně nevědí, že kromě tohoto mého vnitřního client-side zmatku, se konal také zmatek na straně serveru.

V našem božském informačním systému KOS byla už od počátku věku TondaNaČVUT položka „projevení zájmu o obor“. Zde jsem si mohl navolit pořadí oborů podle toho, jak se mi zamlouvají. Výběr byl takový:

Já jsem si po získání přístupu do KOSu zvolil takové pořadí, jak jsem jej uvedl výše. Pak ale přišel inteligentní čin č.1, o jehož účelu nikdo nepochybuje, kdy se toto rozklikání vyresetovalo do nuly a studenti si vše museli naklikávat znovu. Nerozesílal se ale žádný informační e-mail, tuším, že se pouze objevila na webu FELu novinka, že mají studenti do určitého data preference zvolit. Kdo si to nezkontroloval a spoléhal na předešlé navolení, bude si muset patrně tvořit studijní plán sám, pokud se mu nepodaří vypaběrkovat nějaký zbylý (takových lidí snad moc není, ale jednoho znám). Možná si říkáte, co je špatného na manuální volbě předmětů, jenže všude jsou vždy prioritně zapisováni ti, kteří mají obor a celkově je to cesta do pekel - tedy z FELu pryč. icon_smile.gif

Softwarové inženýrství nebo Web a multimedia?

Pořadí jsem nakonec pozměnil - tedy prohodil jsem první dvě pozice. Svůj vliv na to měly i některé komentáře pod výše odkazovaným článkem. Myslím, že se mi bude na Webu a multimédiích líbit více, než na SI. Zjistil jsem totiž, že SI není nijak enormně více zaměřeno na programování v povinných předmětech, jako spíše na řízení SW projektů apod.

Úryvek z článku studenta Softwarového inženýrství Destila: „Při absolvování jsem váhal, jestli jsem si obor zvolil dobře. Předmět nás měl naučit analýze pomocí UML a vyzkoušet si práci v týmech. V 5tičlenných týmech jsme měli provést kompletní analýzu složitějšího softwarového projektu. UML nás ale nikdo neučil. Nakonec jsme sklouzli k tomu, že jsme psali texty, které byly „manažerské" a kreslili diagramy, které „vypadaly fakt dobře". Ale nikdo by podle nich žádný softwarový projekt nestvořil.“

Malý díl na této změna měla i oficiální beseda ČVUT o oborech a doc.Ing. Hana Kubátová, CSc, která zde o prvních dvou oborech mluvila. Mimo jiné zmínila, že Web a multimédia je nejžádanější obor se Softwarovým inženýrstvím v závěsu.

2. etapa

KOS.jpg

Navoleno, zvoleno, objevily se zmatky č. 2. Už na besedě proběhla docela vtipná diskuze o rozřazovacím algoritmu a chvíli se zdálo, že nikdo vlastně neví, jak to je. icon_lol.gif Já jsem měl celkem věrohodnou představu o tom, jak to asi bude, ale během besedy jsem ji ztratil. Později proděkan zatelefonoval programátorovi a má představa se vrátila do původních kolejí. icon_lol.gif

Což o to. Ani mi tak nevadí, že algoritmus neznají proděkani, hlavně když ho zná ten program. icon_cheesygrin.gif Jenže v období, kdy bych už tak nějak čekal výsledky rozřazení, se v KOSu začaly objevovat dost nepříjemné hodnoty. Někteří lidé dostali, co chtěli, ale mnoho lidí dostalo to, co měli třeba až na posledním místě a přitom měli poměrně dobrý prospěch. To byl i můj případ, kdy jsem dostal Inteligentní systémy. Hned jsem se oháněl e-mailem příslušné osobě, ale bylo to zbytečné. KOS si totiž jen zobrazoval nějaké nic neříkající mezivýsledky - jinak si to nedovedu vysvětlit.

3. etapa

Výsledek se mi pak změnil na Web a multimédia, poté se to párkrát přehouplo a nakonec ustálilo na webech. Každopádně jedna z hlavních zásad při návrhu software je: nezobrazovat špatné výsledky, to už raději žádné výsledky. Při návrhu KOSu se na to patrně nehledělo. Po takovýchto zmatcích bych očekával e-mail: Teď už je to finální. Ne, pouze novinka na webu informující o rozřazení. Mně to sice stačilo, odebírám jejich RSS, ale ne všichni jsou takoví. E-mail, z něhož bylo cítit opovržení, nakonec dorazil. Patrně se hodně lidí ptalo. Vůbec se jim nedivím, po té oscilaci výsledků se mail poslat měl.

Úmrtnost na FEL v polovině 2. semestru

Uvedená čísla nepočítají s dálkově studujícími.

Dle webu FELu, bylo na program EaI zapsáno 799 a na program STM 568 studentů. Pokud se nyní podívám na výsledky o rozřazení, na STM je 425 studentů a 472 na EaI. Máme ale navíc 136 studentů, kteří neprojevili zájem o obor, a proto nikde nejsou zařazeni.

  • Úmrtnost na STM: 25,17%
  • Úmrtnost na EaI: 40,92%
  • Celková úmrtnost na FEL po 1. semestru: 34,3%

Upozorňuji, že se nejedná o žádná oficiální čísla, ale pouze můj odhad. Dá se předpokládat, že lidé, kteří neprojevili zájem o obor, už na FELu nestudují, pouze se neodhlásili. S tím tyto výpočty počítají, a proto je možné, že ve výsledku to bude o něco lepší.

4 komentáře

Neváhejte napsat k článku komentář

Nevyplňujte:

  1. 1
    codeas

    codeasi<zavináč>gmailtečkacom

    Je to paradoxní, ale vybral sis od Destila popis předmětu, který tě čeká taky :-)

    U SI je "problémem" asi že těchto projektově-tvořících předmětu je tam více...

    Kdybych se měl ohlédnout, asi bych stejně šel na WaM, a k tomu přidal jednotlivý předměty z jiných oborů. Můžeš vesele studovat a navíc se zajímat o ty věci které sám chceš (spíše web nebo multimedia).

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #2
  2. 2
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Pravda, ale budu moct oprávněně na ten předmět nadávat a opovrhovat jím. icon_lol.gif

    Ne, jak říkáš, těch předmětů je víc. Weby mi určitě budou vyhovovat víc. Jenom teď váhám, jestli si zapsat Principy tvorby mobilních aplikací nebo se raději začít prokousávat jinýma a potom si dát Počítačové hry a animace. No budu ty Skový předměty ještě muset proštudovat.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #1, který napsal(a) codeas
  3. 3
    Keymaster

    keymaster<zavináč>keymastertečkacz

    Absolvoval jsem WaM a myslím, že ses rozhodl špatně. WaM má víc nasírací předměty, víceméně se budeš furt mr**at s absurdníma semestrálkama, zatímco lidi z SI budou chlastat, protože maj 348 kreditů ze softwarových inženýrství 1 až 10, který fungují jako pračka na kredity.

    Tak jak tak bych řekl že z oborových předmětů v obou případech až na výjimky nic dobrýho nekouká, a doporučil bych volit obor s menším shit-faktorem. Protože ty dobrý předměty si můžeš zapsat na každým oboru.

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #4
  4. 4
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Pokud jde o semestrálky, myslim že to je v oblibě všude na STM. Už ten první ročník jsem jich dělal (jich dělám) hodně a je to hlavní žrout času.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #3, který napsal(a) Keymaster