Moje praktická zkouška na elektrotechnické průmyslové škole. Jak to u nás chodí a kudy na to šli někteří moji spolužáci? Hledáte nějaké podklady? Klik.
Na naší škole se obvykle maturovalo klasicky. Zkrátka je několik otázek (z elektrického měření, praxe, informatiky, mikroprocesorové techniky) a z těch si taháte. Jak ale průmyslováci vědí, dá se maturovat také tak, že vytvoříte nějaký projekt. Bohužel profesorský sbor naší školy je povětšinou líná verbeš, takže o tom nikdo nevěděl, neinformoval. Je dost možné, že bych mohl na SPŠ prakticky odmaturovat i s nějakým projektem na internetu, ale tím si nejsem jist. Letos však za profesora automatizace zaskakoval externista Ing. Kákona, který s tímto návrhem patrně přišel, a tak letos automatizéři až na jednu vyjímku maturovali takto.
Témata praktické maturity
My, co jsme maturovali běžným způsobem, jsme losovali z následujících témat.
Některé prvky seznamu jsou odkazy, které vedou na podklady k jednotlivým otázkám.
- Analýza signálů - Aneb Furiérův rozvoj. Velmi obávaná otázka, kterou si vytáhnul spolužák Michal.
- Operační zesilovače - Šlo o to najít ten správný obvod a naměřit nějaký základy pomocí osciloskopu.
- Bipolární tranzistor - Podle mě velmi jednoduchá úloha, podle jiných obávaná. Šlo o to připojit na BT tranzistor měřáky, zdroje napětí a odpor (zvolit správné hodnoty dle katalogu). Jediný problém je v tom, že musíte kreslit vstupní a výstupní charakteristiky.
- Měření na 3f transformátoru (naprázdno, nakrátko) - Tuto otázku si vytáhnul další můj spolužák-bloger Petr Miko.
- Měření na 3f asynchronním motoru (naprázdno, nakrátko)
- Kombinační logické obvody - Asynchronní čítač + zkrácení cyklu pomocí kombinačních obvodů.
- Návrh operační paměti - Jedna z obávaných otázek z mikroprocesorové techniky. Odkazovaná paměť není 100% správně. Principielně však ano (funguje to).
- Návrh interpretu mikropočítače - Tuto otázku jsem si vytáhnul já. Bližší popis a podklady níže.
- Tvorba databáze - Databáze v Accessu. Bylo třeba neimportovat nějaká před-vytvořená data, nějaká jiná vytvořit. Propojit tabulky, udělat relace a nějaké dotazy, formuláře.
- Návrh, výpočet a realizace jednofázového transformátoru (podklad1, podklad2)
- Plošné spoje
- BCD dekodér
- Měření osvětlení
Moje praktická maturita - návrh interpretu mikropočítače
O co tedy šlo? Máte takovýto hostitelský mikropočítač, který má pouze jednu 40bitovou instrukci (otevírání cest) + umí testovat bity. Já jsem měl za úkol napsat interpretaci následujících instrukcí cílového k-počítače: PUSH, POP, JMP, RETS, RETZ, RETNS, CALL, RET, ADD (sčítání), SUB (odečítání), MUL (násobení). U ostatních instrukcí ani nebudu psát, co dělají. Stejně vám to nic neřekne a ten koho čeká praktická maturita na SPŠ to ví. Interpret měl být vyjádřen v pomocném jazyku HOMIPu a také metodou otevřených cest.
Tahle otázka mi moc nevadila, ale dokázal bych si představit i lepší (bipolární tranzistor, operační zesilovače, databáze, ...). Až na instrukci násobení jsem je všechny chápal, takže pohoda. Přesto jsem byl rád, že během praktické maturity nebyl problém s použitím taháku a to nejen kvůli instrukci MUL (Ano!! Použil jsem tahák! Proboha co s tím uděláme?!?!).
Moje práce
Čistopis. Klikněte pro větší obrázek.
Hned po dokončení práce mi profesor (po krátkém zhlédnutí) oznámil, že minimálně na 4 to určitě je, takže jsem mohl jít s klidem do Jacka. Nakonec jsem dostal za 2. Ale nevím za co, protože to bylo bezchybné.
Praktická maturita většiny automatizérů
Jak jsem již psal výše. Studenti, kteří se zaměřili na automatizaci maturovali tak, že vyrobili nějaký pekelný stroj, poháněný jedno-čipem PIC. Zde je seznam projektů.
Onen světelný text na rotační ploše (Martin Švejda) se nakonec dal dohromady s řízením stroje pomocí SMS (Tomáš Kápl). Výsledek jsme potom použili jako oživení tabla (viz. fotky). Bohužel toto zařízení provázely neustálé poruchy.
Ukázka projektu: Světelný text na rotační ploše
Fotografie z praktické maturity automatizérů + ukázka oživení tabla.
Klikněte pro větší obrázek.
e.v.u.l.a<zavináč>centrum
cz
Zajímavé. Bych si tipla na této fotce >> http://galerie.antonindanek...e%20data Michael a Scotty jsou úplně vlevo? Mimochodem, pro takové machry, jako jste vy tři, co vás znám z netu, nemohla být praktická zkouška žádnou překážkou.
michaelf.ms<zavináč>gmail
com
Ne, úplně vlevo je mikke. Je to shodou okolností taky Michal ;). Sakra, ty mě ani nepoznáš? To musíme nějak napravit.
Jinak HOMIP má vlastně 2 40 bitové instrukce :). OTEVRI_RB a TEST_A_PODMINENY_SKOK :).
kapl.tom<zavináč>centrum
cz
2 Evča: Týjo, koukám jak jsi mě už prokoukla! Opravdu ten fešák v oranžové košili jsem já
2 Tonda: Nasral si mě. Jestli chceš vědět proč, tak mi napiš nebo zajdi za mnou do hospody. Tady to psát nebudu, nasral bych zase akorát další lidi...
kapl.tom<zavináč>centrum
cz
Sakra, omlouvám se za dva příspěvky, ale prostě jsem na to zapomněl. Pan Kákona neměl sebemenší vliv na tom, že jsme mohli k praktický dělat projekty. Bylo to domluveno už předem a kdybys dával ve třeťáku pozor, tak bys to věděl. Proto jsme už na velké prázdniny dostali k pájení destičky s programátorem a mikroprocesorem...
michaelf.ms<zavináč>gmail
com
Prosimtě, si myslíš, že se z toho posere, že tě nasral? Prober se.
kapl.tom<zavináč>centrum
cz
Víš co mi můžeš. Sjeď si do Budějc na tvoje super-hyper tajný schůzky a uží si je. Nikde jsem tě ani nezmínil, tak nevím co se tady zas předvádíš. A mohl by ses řídit tím, co bylo řečeno v Pulp Fiction (myslím): "Co mi není rovno, po tom je mi hovno!"
danek<zavináč>antonindanek
cz
>Evča: Inu, jak už psal Michael, to není on. Můžu ti pak poslat odkaz na fotku Michaela na koni.
Ale nejdřív se musim dokopat k tomu, abych ty fotky z oslavy uploadnul.
) Každopádně u návrhu toho interpretu to stejně nemusíš řešit. Bereš prostě jako fakt, že to umí testovat a v kódu normálně používáš if ... no ale to stejně všechno víš.
![icon_surprised.gif](http://galerie.antonindanek.cz/obrazky/icon_surprised.gif)
Navíc se mi to nechce editovat.
Ten tvuj hard-core email se moc nehodí na regulár, podle kterýho dělám náhradu emailovských znaků, budu ho muset změnit.
>Michael: Já vim, napsal jsem to dost nepřesně („umí testovat bity"). Stejně je to pořád ta samá hromada 40 jedniček a nul, rozdíl v těch dvou instrukcí se tušim pozná podle toho jestli je jednička nebo nula v nejvyšším bitu (nebo nejnižším ?
>Scotty: Už si tak nějak začínám zvykat, každýmu se nezavděčíš. Včera mi psal Nedy kvůli jinýmu článku.
To s těma projektama jsem nevěděl. Měl jsem za to, že je fasujete jen proto, abyste se mohli učit programovat PIC a vzít si to i domu (programování PIC je normálně v osnovách, to dělali i předešlý ročníky). Myslel jsem, že až Káky navrhnul ty projekty. Taky mě v tom utvrdilo to, co Nedy řekl na praktických v proslovu. „Tyhle projekty se tu dělaji každoročně, jenom se nevědělo (tady měl použít spíš „jsem nevěděl"), že se z toho dá maturovat."
>#3,#5,#6: Víte, že nemam rád na blogu sprostý slova. Proč mi to děláte?
Scottyho zase přemáhaj emoce, takže půjde raději do autorizace. Možná bych ti mohl taky bezdůvodně smazat nějaký ty komentáře, jako to děláš ty, že? (viz. http://www.kapl.cz/zivot/sk...ola-241/ ) Jenže já bych k tomu alespoň nějakej důvod měl (viz. 1. bod http://blog.antonindanek.cz...omentar/ )
e.v.u.l.a<zavináč>centrum
cz
Mazaný email je potvora. Tu fotku Majkla vydej, stále bloudím a tápu, proč tenhle Ir nemá copánek.
![icon_cry.gif](http://galerie.antonindanek.cz/obrazky/icon_cry.gif)
Hele kluci, proč se stále dohadujete, má to nějaký pevný cíl, nebo je to věčná vzpomínka na školu?
petr<zavináč>petrmiko
cz
Michal má fotku tady - http://michael.flannery.cz/
Jinak ty hádky budou asi nějakým tím pozůstatkem ze školy ![icon_biggrin.gif](http://galerie.antonindanek.cz/obrazky/icon_biggrin.gif)
![icon_lol.gif](http://galerie.antonindanek.cz/obrazky/icon_lol.gif)
Jinak - Tondo, si říkáš blogger? Ani si na mě u 3f traf nedal odkaz! (moje úloha)
michaelf.ms<zavináč>gmail
com
Jo, zrovna dneska jsem tam byl a ani jsem nepotřeboval radu ;). Píše se užij. Co předvádím? Tak trochu ti nadávám, protože mi to dělá dobře :). Buďto to budu dělat takhle a nebo ti zabiju kočku, vyber si.
Copánek? Hmm ... Níl mé cinnte.; No já nevim ... kdybys měla ve třídě květináče, kterej tvrdohlavě chčije proti všemu co vidí a co ostatní berou (a má tudíž duševní poruchu vyvolanou přehnanou antikonformitou), tak bys taky nebyla zrovna dvakrát v klidu.; A ta fotka je tam, jak psal kivan ;).
kapl.tom<zavináč>centrum
cz
"Dohadujeme" se asi jen proto, že jsem někomu nesednul (nebo se jen někteří změnili)...
danek<zavináč>antonindanek
cz
>Evča: To víš, lidi jsou divný, a když se potkaj, tak se o tom musí hned pohádat.
Ono to nejspíš začalo takovým obyčejným přátelským pošťuchováním, ale někdo to prostě musel přehánět, daleko za hranici demence.
![icon_smile.gif](http://galerie.antonindanek.cz/obrazky/icon_smile.gif)
>Petr: No dobře, máš ho tam.
petr<zavináč>petrmiko
cz
Já to mínil jenom jako pošťouchnutí, ale každopádně děkuju :)