V tomto článku se dozvíte něco o tom, jakým způsobem většina lidí prochází weby a umožní vám tak přizpůsobit se mu.

Na http://www.useit.com byl zveřejněn tzv. Eyetracking Research nebo-li výzkum zaměřený na sledování očí při čtení webového obsahu. Vedoucí tohoto výzkumu jsou Jakob Nielsen and Kara Pernice Coyne.

Jak to probíhalo

Celý test probíhal u obyčejného počítače, kde se účastníci výzkumu cítí co nejpřirozeněji. Díky tomu byly testy přesné, protože lidé tolik neovlivňovali výsledky (třeba i nechtěně). Pohyb očí byl sledován kamerami, které byly ukryty za černými skly kolem monitoru. Vše bylo doplňováno ještě webkamerou.

eyetracker.jpg

Červená barva znázorňuje nejvyšší stupeň přitažlivosti pro oči uživatele, žlutá je o něco méně intenzivní, modrá pak nejméně, přičemž šedá je téměř neshlédnutá.

V tomto testu se účastnilo 232 lidí, kteří sledovali tisíce stránek.

Výsledky

Vizualizace sledování pohybu očí ukazuje, že lidé čtou webové stránky jakoby kopírovali písmeno F. Čtou tedy není tak úplně přesný výraz, spíše by se hodilo skenují.

F_nakupnikosik.png

Tím je myšleno, že nejdříve přejedou horní část webu po horizontále, poté sjedou o něco níže a udělají další horizontální analýzu. Dále už většinou čtou jen po vertikále - začátky řádků. Záleží na typu webu, jinak to je u internetového obchodu, webu zaměřeného na obsah či výsledků vyhledávání např. Google.

F_google.png

Někdy kopíruje analýza webového obsahu vašich očí spíše písmeno E. Rozdílné jsou také mezery mezi jednotlivými horizontálními "zářezy".

U webu internetového obchodu jsou jednotlivé horizontály písmena F více vzdáleny, což je způsobeno obrázkem.

F_obchod.png

Poslední screenshotem je analýza firemní stránky „O nás". Je zde vidět, že oko přilákávají strukturované seznamy.

F_onas.png

Ponaučení pro tento blog

Můj blog by samozřejmě byl po takovém F skenu odsouzen k zavření, jsem si toho vědom. Návštěvníci musí použít buďto odkaz nalevo, který je nasměruje přímo na obsah, nebo scrollovat. Toto je uváděno jako jedna z velkých chyb, hlavní myšlenka by zkrátka měla být co nejvíce nahoře, o scrollování na obsah ani nemluvě. Je to asi největší nevýhoda tohoto designu a vážně uvažuji, že informační pole (bleskovky, ankety, podpora) přesunu pod článek.

Tipy & fakta

  • Lidé nebudou číst váš obsah od začátku do konce. K tomu je už musí přesvědčit buď vaše dobrá pověst a nebo výtah, který si z vašeho obsahu návštěvník udělá. Samozřejmě k přečtení může motivovat i jiná okolnost (čtenář vás osobně zná, zoufale hledá nějakou informaci apod. ).
    Snažte se vložit hlavní myšlenku do prvních dvou odstavců. Vím, že je to mnohdy těžké, sám mám tendenci si nejdříve vytvořit nějaký úvod a hlavní myšlenka je až uprostřed, ne-li na konci.
    Je třeba si uvědomit, že na internetu je prostě těch informací moc, a přesvědčit lidi aby zvolili jako zdroj právě vás už vyžaduje nějakou kvalitu, systematičnost, grafické uspořádání apod.

  • Pište ve stylu obrácené pyramidy, nejdříve vyjádřete hlavní myšlenku a teprve poté zabruste do detailů.

  • Lidé weby které neznají většinou nečtou - skenují je.
    Důvod: Čtení z monitoru je unavující - pomalejší než čtení papíru. Velice závisí na kvalitě monitoru (koupi mého LCD displeje považuji za tu nejužitečnější elektroniku, jakou jsem kdy koupil).

  • Lidé mají pocit že jsou produktivní když, prolétávají internetem, procházejí desítky webů za hodinu. Proto se také nechtějí zaměstnávat čtením, raději udělají povrchovou analýzu webu a pokud je něco vysloveně nezaujme, klikají vesele dál. Produktivita je dle mého názoru s klikama spíše v nepřímé úměře, ale co naplat, to je zkrátka fakt.
    Lidé si nemůžou být jisti, že jim stojí za to ztrácet na vašem webu čas, zda tu naleznou požadované informace, a proto nechtějí číst obsah slovo po slovu.

Článek vychází z informací uveřejněných na serveru http://www.useit.com a stejně tak je to s obrázky. Pokud vyrukují s nějakým copyrightem tak obrázky stáhnu, ale žádný jsem na webu nenašel.

7 komentářů

Neváhejte napsat k článku komentář

Nevyplňujte:

  1. 1
    MzK

    Lidi nečtou. Lidi si stránky prohlíží :)

  2. 2
    bs

    michaelf.ms-zavinac-gmailtečkacom

    jo .. a já jedinej to čtu a proto začínám blbě vidět, od doby co mám LCDčko :)

    • Na komentář odpověděl(a) wawat v komentáři #6
  3. 3
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    To určitě neni tim LCD. Navíc zrak si nezničíš ze dne na den, spíš sis ho zničil na CRT a teď se dostavujou následky.
    Ale jinak já taky blbě vidim icon_sad.gif.

  4. 4
    MzK

    Heč já vidím dobře, ale nesmí se pořád do toho vejrat a mít i jiné aktivity..

  5. 5
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Jiný aktivity mam sice taky, ale ty za počítačem holt převažujou.

  6. 6
    wawat

    wawat<zavináč>seznamtečkacz

    jo s lcd je to pravda... nechal jsem se ukecat a koupil.... po třech měsících koukání šel do světa....po osmi hodinách koukání do lcd jsem si musel brát brýle i na název novin... u klasického monitoru sedím celé dny a zhoršení zraku nepociťuji.... i malá písmenka čtu bez problemu........icon_biggrin.gif

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #2, který napsal(a) bs
    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #7
  7. 7
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Tak to, že by bylo LCD škodlivější, považuju za nesmysl.

    1) Vyjde to téměř na stejno. To co nejvíc ničí zrak je to, že máme dlouhodobě zrak zaostřený na jednu vzdálenost a nepřeostřujeme. Pro zdraví očí je tedy dobré občas kouknout od monitoru jinam, přeostřit (nebo si koupit dva monitory icon_lol.gif).

    2) První bod je za předpokladu, že máte kvalitní CRT, s vysokou frekvencí překreslování. Pokud máte 50Hz blikátko, pak CRT ničí oči víc, právě tím blikáním.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #6, který napsal(a) wawat