Redesignování webu může být velmi komplikovaný proces, a proto je dobré důkladně naplánovat a zvážit všechny důležité faktory, které ovlivní výsledek. Tady je 21 otázek, které by si měl každý před případným redesignem položit.

Tento článek je volným překladem článku 21 Factors to Consider Before a Redesign.

1. Jaký je cíl re-designu?

Čeho chcete re-designem dosáhnout? Je vždy dobré mít jasný přehled o svých záměrech a o tom, co vás motivuje k redesignu. Když to nebudete vědět, re-design ztratí směr (jestli vůbec nějaký bude mít), a pravděpodobně skončíte s něčím, co opět nebude splňovat vaše požadavky.

// Toto je můj obvyklý problém, proto si tentokrát chci re-design řádně promyslet.

2. Budou se konat jenom menší úpravy nebo kompletní re-design?

Re-design může být cokoliv od změny formátování nadpisů až po překopání celého webu. Je třeba si stanovit, jaké změny je potřeba provést, abyste dosáhl(a) svých cílů z bodu 1. Pokud se bude jednat o úplný re-design, měl(a) byste zvážit, v čem by se nový design měl podobat tomu starému. Pokud má totiž váš web stále návštěvníky, kteří se vracejí, není dobré jim navozovat pocit, že jsou na novém webu, kde ještě nikdy nebyli.

// K současnému designu mám mnoho výhrad a jakékoliv pilování současného designu by bylo časově náročnější a výsledně méně efektivní. Budu tedy dělat kompletní re-design, některé prvky ze současného designu si ale určitě odnesu. I tak ale stalí návštěvníci web nepoznají. To je obvykle hlavní důvod kritiky re-designů. Stalí návštěvníci se najednou na webu neorientují a design se jim podvědomě nelíbí, ať je sebelepší. Doufám, že moji návštěvníci se rychle zorientují.

3. Které aspekty současného vzhledu jsou nejefektivnější?

Většinou existují věci ze současného designu, které fungují moc dobře a ty byste samozřejmě měli zahrnout do nového designu. Je dobrý nápad, vytvořit si jednoduchý seznam dobrých a špatných prvků současného designu, který vám pomůže s rozhodnutími ohledně nového designu.

// Ano, pár věcí se mi tu líbí. Tedy celý tento blog funguje, má zkrátka svojí osobnost, ale po chvíli to začíná být neslané nemastné. Co konkrétně tedy nechám, resp. udělám stejně? Nechám někde malé okýnko s bleskovkami. Tentokrát mám v plánu návrat k dvou-sloupcovému layoutu, takže budou stále na očích. Stejně tak momentálně ne příliš viditelné rubriky nejkomentovanější, nejčtenější či nejnovější hodlám ponechat a více zviditelnit. Dále bych rád více vyzvednul ankety či náhodné obrázky z galerie. I relevantní články z RSSAd (v patičce) bych chtěl dát někam na oči. Je toho hodně, sám jsem zvědavý, jak to nakonec udělám. Také se mi líbí JavaScriptem oživený formulář pro přidávání komentářů. I ten určitě v novém designu bude.

4. Které aspekty současného vzhledu nejsou efektivní?

Negace k bodu 3. Pokud redesignujete, snažíte se zbavit nebo vylepšit nějaké konkrétní aspekty webu nebo designu.

ne-efektivni.JPG

// Ano i negativní prvky vidím na první pohled. Tak za prvé: už nikdy position: fixed; Nevím proč, ale mnohde to způsobuje velkou zátěž procesoru a tedy pomalost webu. Adsense je třeba napozicovat inteligentněji. Pravděpodobně odstraním hodnocení komentářů, protože to je v případě mého blogu stejně nepoužitelné. Místo toho chci ale zavést Gravatary (nic složitého na implementaci, komentátoři mohou zobrazit svůj avatar). Patičku jsem na tomto blogu dělal až naposled, a protože jsem už chtěl design publikovat, hodně jsem jí odfláknul s tím, že jí ještě doladím později (to se samozřejmě nestalo). Tentokrát chci tedy patičce věnovat stejně energie jako zbytku webu.

5. Kdo jsou vaši cíloví uživatelé?

Během vytváření designu nikdy nesmíte zapomenout na návštěvníky. Když víte pro koho design děláte, a jak ho udělat dle jejich představ, máte vyhráno. Jaký druh vzhledu mají rádi vaši uživatelé?

// To je v mém případě těžké. Nezaměřený blog přivádí mnoho různých lidí a těžko je můžu pytlíkovat. Asi bych musel udělat nějaké referendum, jako to udělali na h1, ale ani to by nepřineslo moc užitku.

6. Jak může být stránka více user-friendly?

Vylepšení funkčnosti a použitelnosti webu je vždy dobrá věc. Je zbytečné plýtvat časem a penězi na něco co vypadá krásně, ale není user-friendly.

// Myslím, že můj blog v současnosti není nějak těžké ovládat. Přecijen bych něco rád dal čtenářům víc na oči a to je vyhledávání.

7. Potřebuje vaše logo změnu nebo úpravu?

Většinou má webová stránka nějakou formu loga. Je stále aktuální a bude se hodit do nového designu? Pokud je vaše logo zastaralé a nevypadá lákavě, může to zničit jinak dobře vypadající design.

// Určitě ano. Už jen proto, že žádné logo nemám. icon_smile.gif Logo stejně nejspíš dělat nebudu, něco ale přece. Chtěl bych udělat maskota blogu. Už při tvorbě současného designu jsem o tom uvažoval, ale nějak na to nedošlo. Takového maskota bych případně mohl využít i jako oponenta k některým mým názorům. Pokusím se to tentokrát dotáhnout dokonce, ale zatím nemám představu o tom, jak by to asi mělo vypadat. Takový maskot blogu by znamenal i ono potřebné "něco navíc" oproti jiným blogům.

8. Potřebuje barevný motiv změnu nebo ne?

V bodě 2 je zmíněno, že je třeba nechat vzhled webu alespoň podobný tomu původnímu kvůli stálým návštěvníkům. Použití podobných či stejných barev je jedna z nejlepších cest, jak toho docílit. Mnohdy je vhodné udělat nějaké menší změny odstínů barev nebo přidání několika nových barev, aby web dostal svěží vzhled.

//Ještě si nejsem úplně jistý, jak to udělám s barvami. Nemám nic proti zelené a některé odstíny v současném designu jsou myslím zvoleny dobře. Např. barvy pozadí divů s komentáři či u výpisu článků (#E6FFBF a #B6EC5E). Naopak nelíbí se mi barva pozadí #85C226 popř. barva použitá např. v hlavičce #73870D. V novém designu budu uvažovat především o modré (světlý odstín) jakožto mé oblíbené barvě. Také uvažuju o použití bílé barvy na pozadí textu samotného článku. Ostatně kdo dneska píše na jiné než bílé pozadí? Našel jsem jenom http://www.blabolnik.cz/; http://kryl.info/blog.php; http://www.tvrdek.cz/weblog/ - tedy z těch, u nichž stojí za to se dívat. Hodně by mi pomohl váš názor ohledně barev. icon_wink.gif

9. Jaké rozlišení návštěvníci používají?

Je důležité vědět, jak si vaši návštěvníci budou zobrazovat vaši stránku. Program jako je Google Analytics vám jednoduše dá takové informace.

// V tomhle nehodlám dělat změnu. Chci zůstat u šířky 55em pro text článku.

10. Jakou rychlost připojení k internetu návštěvníci používají?

Znalost rychlosti připojení vám pomůže při výběru prvků, které můžete použít v designu, aniž byste způsobili dlouho dobu načítání u běžných návštěvníků.

// Nehodlám používat nějaké megabajtové textury nebo snad videa a zvuky v designu, takže toto nemusím řešit.

11. Co by mělo být ústředním bodem nového vzhledu?

Každý design má za úkol soustředit pozornost na nějakou jinou část webu. Když víte, na co chcete upozornit, budete mít více kontroly nad tím, čemu budou návštěvníci věnovat více pozornosti.

// Toto je osobní blog. Nechci nic prodávat, nechci na nic upozorňovat, jen na mé články. Eventuelně na Adsense. icon_lol.gif

12. Jak by se dala vylepšit navigace?

Navigace je jedna z nejdůležitějších částí webu, co se týče použitelnosti. Pokud jste od minulého redesignu přidali na web velké množství obsahu, je možné že současná navigace už není optimální. Je třeba se předem zamyslet nad tím, jakým způsobem se budou návštěvníci vaším webem pohybovat a učinit jim to co nejjednodušší.

// V tomto ohledu jsem poměrně nedávno učinil několik opatření. Zavedl jsem tagy a pod články jsem dal návaznost na nejnovější a relevantní články.

13. Co budou návštěvníci chtít od vašeho webu?

Uspokojení požadavků návštěvníků je důležitá věc pro úspěch každé webové stránky. Budou návštěvníci chodit na web hledat informace? Pokud ano, ulehčete jim to umístěním vyhledávacího pole na jimi předpokládaném místě (vpravo nahoře). Budou na web chodit pro nějaký produkt? Budou přicházet z nějakého jiného důvodu? Ujasněte si, co budou návštěvníci chtít a dejte jim to nejlepší.

vyhledavani-vpravo-nahore.JPG

// V novém designu bude určitě více vyzdviženo vyhledávací pole, které je teď poněkud neviditelně v patičce. icon_smile.gif

14. Jak by se dala zvýšit interakce návštěvníků s webem?

Nejúspěšnější webové stránky dávají návštěvníkům možnost nějakým způsobem se účastnit na tvorbě obsahu apod. Blogy jsou v tomto skvělé, protože umožňují diskuze v komentářích. Další možností jsou fóra, hry, uživateli tvořený obsah, ankety apod. Vytvořením více možností pro interakci uživatelů získáte více stálých návštěvníků.

// Toto je blog, takže není co řešit. Komentáře jsou jasné. Pravděpodobně zruším hodnocení komentářů a zavedu Gravatary, jak jsem už psal výše. Ankety budou pravděpodobně také více na očích.

15. Kdo bude dělat rutinní úpravy?

Budete je dělat vy? Bude je dělat někdo jiný? Pokud se toho ujme více lidí, komentování kódu se stane ještě důležitějším. Kód by se samozřejmě měl udržovat čistý i v případě jednoho webmastera.

cisty-kod.JPG

// Můj kód je vždy a za všech okolností čistý. icon_lol.gif

16. Je potřeba použít správce obsahu (CMS)?

Mnoho majitelů webových stránek poslední dobou preferuje CMS jako je Wordpress, a to i u malých projektů. Pak může být web obnovován bez přítomnosti webdesignera. Samozřejmě je CMS ve většině případů velký šetřič času.

// O tom jestli já používám CMS, by se dalo polemizovat. Mám svůj vlastní redakční systém, který je ale velmi jednoduchý - tedy administraci má velmi jednoduchou. Kdykoliv něco potřebuju, tak to prostě udělám přímo v kódu. Na psaní článků mám jednoduchý formulář a články píši přímo v XHTML. Je to věc, které se do budoucna trochu bojím - totiž mít uložené články přímo v XHTML. Vím ale přesně co používám a jak to používám, takže bych případně dokázal napsat algoritmus na převedení do něčeho jiného. Hlavně se mi nechce učit novou syntaxi nějakého Texi apod.

17. Jak by mohlo být vylepšeno SEO?

Kdykoliv je upravována webová stránka, měl by být brán ohled i na vyhledávače. Současný design může být nebo nemusí přátelský k vyhledávačům, ten nový by ale určitě měl být. Měly by být upraveny titulky? Dalo by se vylepšit vnitřní prolinkování? Je toho samozřejmě daleko více.

// Určitě se ho pokusím zlepšit, ale neřekl bych, že jsem na tom momentálně zvlášť špatně.

18. Na jaké klíčová slova a fráze je web zaměřen?

Klíčová slova můžou být použity v titulcích, hlavičkách, anchorových textech, alternativních textech atd. Tvoříte-li web aniž byste věděl(a) na jaká klíčová slova cílíte = necílíte na žádná nebo cílíte špatně.

// Pokud nebudu mluvit o nějakém základním SEO okolního designu, tak tento bod zvažuji v podstatě pokaždé, když píši nějaký důležitější článek. Doporučuji přečíst článek Marka Prokopa Úspěšný blog - analýza klíčových slov.

19. Jaké stránky a hledané výrazy aktuálně přinášejí traffic?

Pokud máte nějaké stránky, které si momentálně vedou velmi dobře ve vyhledávačích, pravděpodobně nebudete chtít dělat velké změny u těchto stránek. Toto může být snadno přehlédnuto a přitom změny na takových stránkách můžou snadno zničit jejich rank u vyhledávače. Jaké hledané výrazy momentálně přinášejí traffic? Ujistěte se, že je použijete i v novém designu.

I já mám pár vlajkových článků, které si vedou dobře u vyhledávačů. Nejsou to ale závratné čísla, a proto nemusím dělat žádné zvláštní opatření.

20. Jaké stránky mají hodně externích odkazů?

Jestliže má nějaká stránka vašeho webu hodně externích odkazů a ať už tyto odkazy přináší traffic nebo ne, je třeba je udržet na živu. Pokud je to možné, ponechte původní strukturu URL adres. Pokud ne, přesměrujte staré adresy na nové.

// Já budu strukturu URL adres měnit ještě před redesignem a potom už jí ponechám. Staré odkazy budu samozřejmě přesměrovávat s hláškou 301 na nové.

21. Proč by se měli návštěvníci vracet zpět?

Hlavně byste se měli zaměřit na to, aby váš nový design udělal dobrý první dojem (ten je jak známo nejdůležitější). Ale je na vašem webu něco, pro co by se měli návštěvníci vracet zpět?

// Co dodat. O oslňující první dojem se pokusím. Se špetkou zvýšené sebedůvěry můžu říci, že zajímavého obsahu je tu dost. icon_smile.gif

Pro čtenáře mého blogu: Neberte tento článek jako jakousi vlašťovku hlásající: „Redesign se blíží!" Co se především blíží, tak to je maturita, takže je asi jasné, kdy můžete redesign tohoto blogu očekávat. Ale člověk nikdy neví. icon_wink.gif

2 komentáře

Neváhejte napsat k článku komentář

Nevyplňujte:

  1. 1
    Scotty

    Jeste bych venoval pozornost zobrazeni na mobilnich zarizenich. A ne Tondo, Operu MINI bych jako testovaci prostredek nepouzival... Ty vis o cem mluvim... icon_cool.gif

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #2
  2. 2
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    To je pravda. Ale s timhle blogem neni na malým displeji problém ne? Myslim že v Opeře MINI icon_smile.gif je to ok a i celkem dobře poskládaný.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #1, který napsal(a) Scotty