Skvělá RPG akce od Looking Glass Studios, která je dlouhodobě označována jako herní špička, přesto že byla vydána v minulém tisíciletí, se dostala i na můj počítač. Hra si pro mě připravila více jak šestnáct hodin zábavy a zde jsou mé postřehy.

Úvod

Můj spolužák a herní poradce Kesy mi doporučil System Shock 2, a tak jsem neváhal a hru si od něj půjčil. Pokud si přečtěte i některé další komentáře pod výše odkazovaným článkem, zjistíte že má rád hry s kvalitním příběhem, které nedohrajete přes víkend (což ve většině případů splňují jen starší kousky). Protože v mém případě je příběh u her na prvním místě, věděl jsem že můžu na jeho doporučení s klidem dát. To, že si zakládám na příběhu dokazuje i článek o hře Mafia. Musím uznat, že propracovanost příběhu v System Shocku 2 je úžasná – kam se hrabe Mafia (ale nebudu tu srovnávat jabka s hruškama). Stejně tak musím uznat, že mi častokrát příběh unikal a výše zmíněnému spolužákovi někdy při mých dotazech ohledně rozvoje příběhu slejzaly nehty u nohou.

Zařazení hry System Shock 2 a pro koho je určena

Nevím, kam byla přesně zařazena tato hra některým z akreditovaných herních recenzentů, ale myslím že nebudu daleko od pravdy, když hru označím jako first-person akční RPG čili akční role-playing game z pohledu hráče. Onen RPG prvek je pro mě hodně důležitý a naštěstí se v této hře uplatňuje hodně. Zde bych si opět dovolil potvrdit svou zálibu v RPG. Tak především jsem byl zapřísáhlý Diablista a to hlavně legendárního prvního dílu (hrál jsem to v době kdy už byl na světě druhý díl, ale na ty časy s kolektivem co byl tenkrát na Battle.netu nezapomenu). Dále to byl Ragnarok, či RPG líznutý kulečník Carom 3D.

<rpg vsuvka>

Pokud bychom brali slovní spojení role-playing game doslova, pak by si ho asi System Shock 2 nezasloužil. Volně přeloženo se jedná o hraní si na hrdiny a obvykle to bývá realizováno jako nějaký masivní multiplayer, kde si hráč může zvolit rasu, povolání a mnoho dalších prvků, čímž vytvoří unikátního hrdinu, na kterého si „hraje". Oním zlatým hřebem v množině RPG je tzv. LARP, kde se už jedná o hru ne za počítačem, ale na živo. Znám případy pojaté poměrně masivně, které už vyžadují velké organizační přípravy (většinou to bývají fantasy resp. dřevárny), ale i menší akce. Jedna taková menší akce probíhala asi před dvěma roky mezi mými kamarády z vyšších ročníků SPŠ. Účastnilo se nějakých 10 – 20 lidí, přičemž jeden byl něco jako pán jeskyně (přejato z Dračího doupěte, protože už si nepamatuju jak mu v tomto případě říkali) a dával ostatním úkoly. Případní budějovičtí fandové se můžou podívat na http://vuml.wz.cz/

</rpg vsuvka>

Pro koho je tedy System Shock 2 ? Je to hra pro náročného hráče, který je rád ve hře svým pánem, chce si sám vybrat způsob jakým hru hrát a láká ho propracovaný příběh.

Screenshot_2007-04-28_20-49-41.jpg
Začátek hry.

Není to hra pro někoho kdo má rád ve hře každé smítko ve vysokým rozlišení, vykoupené krátkou délkou hry. Není to hra pro někoho, kdo očekává že bude někde bezúčelně zabíjet haldy nepřátel jen proto, aby vývojáři ukázali jak úžasně naprogramovali fyziku mozku, vylétávajícího z hlavy.

Screenshot_2007-04-28_21-03-40.jpg
Podobizna lodního počítače Xerxese.

RPG prvky hry System Shock 2

Jak už jsem řekl, je to pro mě důležité, a tak se podíváme z blízka na ony RPG prvky. Hned na začátku hry, si můžete zvolit mezi třemi typy povolání, čímž určíte styl vašeho dalšího hraní. Volíte mezi námořníkem UNN Navy (technika a hackování), mariňákem (boj s čímkoliv) a členem OSA (psionické schopnosti). Po tomto určení budete čtyři roky (herního času icon_smile.gif ) cvičeni v různých zákoutích vesmíru. Nicméně není to tak, že zvolením jednoho povolání si odříznete přístup k některým věcem ve hře, tzn. i mariňák může používat psionické dovednosti apod.

Screenshot_2007-04-28_20-50-22.jpg

Dalším RPG prvkem je postupné zlepšování se a i ten je zde zastoupen. Je to řešeno tak, že za různé splněné úkoly dostáváte tzv. kybernetické moduly (dají se nalézt i ve hře jako předměty), za které si pak můžete koupit nové psionické kouzla, zvýšit staty (síla, rychlost, psi,...), dovednosti (hacking, opravování předmětů, výzkum,...) a v polední řadě schopnosti užívání různých zbraní (standardní, těžké, exotické,...). Velice oživující prvek je také to, že je tu jakýsi systém financí. Ty jsou zde zastoupeny tzv. nannity, za které si můžete kupovat v prodejních automatech munici, lékárničky ale i např. protiradiační séra apod.

Je mnoho způsobů jak hru hrát ...

Měl jsem tu čest hrát pouze za psionika, ale dá se předpokládat, že např. za mariňáka bude průběh hry se všema samopalama a generátorama statického pole jednodušší, nicméně závěr bude tužší. Já jako psionic jsem naopak měl z počátku občas problém s některými tužšími roboty, protože jsem neměl žádnou „zbraň hromadného ničení". Naopak ke konci (resp. v druhé polovině hry) jsem s přehledem řešil každou tužší situaci aka generál z bezpečí své kanceláře. V té době jsem už měl velké množství různých štítů, měl jsem možnost udělat z nepřátel své spolubojovníky, roboty dočasně vyřadit z provozu, teleportovat se nebo dokonce zneviditelnit. To je ale ta krása System Shocku – je mnoho způsobu jak hru hrát. Můžete byt slabší hacker, který ale zase dostane přístup do každé zamčené schránky, kajuty a nabourá každý prodejní automat tak, že bude nakupovat předměty za pár „korun". V důsledku toho bude mít přístup ke spousty předmětů, díky nimž se dostane k cíli. Pak je tu mariňák řešící situaci hrubou silou a psionic, který by si měl před tužšími souboji nejprve promyslet strategii – koho znehybnit, koho naverbovat na svou stranu, jaké štíty a další boosty na sebe naházet apod.

Screenshot_2007-04-28_22-15-01.jpg
Tesně před závěrečným soubojem s Mnohem.Kouzlo Restructure přiměje nepřátele aby chvíli bojovali za vás.

Rozdíl je vidět např. u kulometných hnízd. Mariňák nejspíš nasadí speciální kulky provrtávající se kovem, technik stroj prostě hackne (potom hnízdo bojuje s ním) a psionic si může vybrat mezi oběma možnostmi nebo prostě neviditelně projít.

Screenshot_2007-04-28_20-57-54.jpg
Stroj v pozadí nabije veškeré energetické předměty.

Příběh

Příběh je jednou z nejsilnějších stránek této hry. Naprosto skvělým způsobem postupně objevujete co se vlastně na lodi Von Braun stalo. De fakto vše se dozvídáte formou logů, které nacházíte všude po lodi a pak v e-mailech, které dostáváte od několika málo lidí, kteří spolu s vámi přežili. Rozhodně to ale není tak, že byste si přečetli první dva e-maily, na základě nich v pohodě odhadli celý zbylý příběh. Už jen proto, že nikdo na lodi pořádně neví co se stalo, a tak to nikdo do svého logu nemohl napsat. Hra vám tedy dává malými doušky ochutnávat svůj příběh a vy se jen těšíte, až najdete další puclík příběhu.

Pokud se rozhodnete všechny e-maily a logy ignorovat, ošidíte se o to nejlepší ze System Shocku 2. Nejen že se pravděpodobně zaseknete, protože nebudete vědět co dělat, ale hra pro vás bude naprosto řadová a průměrná. Pokud nebudete číst logy a maily (zanedbejme na chvilku ony RPG prvky), pak pro vás bude System Shock jen další 3D střílečka, jakých jste hráli spousty.

Screenshot_2007-04-28_21-00-56.jpg
Na zemi pod prostředním hybridem leží jeden log do vašeho PDA.

Jelikož si chci nechat iluzi, že tímto článkem ještě někoho přiměju k tomu, aby si tuto skvělou starší hru zahrál, nebudu tu nijak dopodrobna popisovat celý příběh. Je to mimo jiné z toho důvodu, že bych vzhledem k jeho délce popsal ještě několik papírů formátu A4.

<příběh type="odborníci nechť mě opraví">

Byla vyvinuta loď Von Braun, schopná překonat rychlost světa. Tato loď byla vyslána v doprovodu s bojovým křižníkem Rickenbacker do části vesmíru označené jako Tau Ceti. Na povrchu planety Tau Ceti 5 byl zaznamenán život, a tak byla zorganizována expedice. Na této planetě byla nalezena umělá inteligence jménem Shodan, mimo to byla expedice nakažena zárodky Mnoha. Mnoho se formou parazitů (jakýchsi červů) šířilo mezi lidmi a expandovalo až do podoby, kdy utvořilo obrovský masiv kolem celé lodi Rickenbacker. Mnohu se navíc podařilo ovládnout lodní umělou inteligenci Von Brauna jménem Xerxes. Díky tomu nebojujete pouze proti hybridům Mnoha, ale také proti všem robotům (včetně obraných kulometů apod.) na lodi. Východiskem se zdá být kooperace s onou umělou inteligencí zvanou Shodan, která se označuje za boha. Díky její navigaci, pomoci se zamčenými dveřmi apod. se vám podaří zničit centrální mozek Mnoha, ale je více než jasné, že Shodan jde jen o její vlastní blaho. To se potvrdí po zničení Mnoha, kdy vás Shodan odkopne a má v úmyslu za pomoci nadsvětelného pohonu Von Brauna vytvořit svojí vlastní realitu. Nakonec se vám podaří Shodan zničit, i když to je nejasné – viz. závěrečné video.

</příběh>


Závěrečné video.

Screenshot_2007-04-28_22-29-17.jpg
Závěrečný souboj s Shodan.

Další skvosty hry System Shock 2

Celá hra je obrovská nejen svým příběhem, ale také prostorami. Takové mapy co do velikosti se dnes už jen tak nevidí. Je zde spousty chodeb a kajut jakoby navíc – není nutné je navštívit pro dohrání hry – ale přesto je vhodné jimi projít, protože zde naleznete výše zmíněné logy popř. předměty. Tato rozlehlost map je velice důležitá, protože to opět přispívá k onomu: „je mnoho způsobů jak hru hrát".

Kromě toho je ve hře spousty předmětů – netroufnul bych si odhadovat kolik jich vlastně je. Nemluvím tu jen o těch účelných ale i těch, který hře dodávají na realitě. Bylo by snad normální, kdyby na lodi, donedávna obývané tisícemi lidí, byly jen samé zbraně, lékárničky apod. ? Určitě ne, tak to ale v System Shocku 2 není. Jsou zde předměty jako chipsy, různé druhy alkoholických i nealkoholických nápojů, kapesní hry, časopisy … vše se dá sebrat a použít.

Další prvky dodávající na realitě je opotřebovávání předmětů, vybíjení energetických předmětů nebo možnost modifikovat si zbraně.

Nějaké další screenshoty

Screenshot_2007-04-22_13-20-34.jpg
Je vhodné si potřebné předměty shromáždit ve výtahu.

Screenshot_2007-04-28_20-59-44.jpg
Pokud nestihnete kameru včas zničit, spustí se alarm a Xerxes na vás pošle nepřátele.

Screenshot_2007-04-28_21-01-54.jpg
Vpravo je vidět biorekonstruktor, kde se za určitou částku objevíte, pokud zemřete.

Screenshot_2007-04-28_21-17-53.jpg
Radiace není nic dobrého pro vaše zdraví.

Screenshot_2007-04-28_21-19-15.jpg
Automat je vhodné před nákupem nejdříve hacknout - věci jsou pak levnější, můžete ho však také rozbít. Vpravo vidíte psionická kouzla.

Screenshot_2007-04-28_21-23-10.jpg
Centrála nervové soustavy Mnoha.

Screenshot_2007-04-28_21-26-02.jpg
Vaše kybernetické implantáty vám občas způsobují vidiny, ve formě různých událostí, které se na lodi staly.

Screenshot_2007-04-28_21-57-15.jpg
Ve hře jsou i různé exotické zbraně.

Screenshot_2007-04-28_22-10-27.jpg
Druhé stádium hybrida.

Screenshot_2007-04-28_22-12-40.jpg
Toto není satanistická kaple. Bylo však nutné obrátit gravitaci na tomto podlaží, aby jste loď nezničili. Jsou zde také dva dost nepříjemní zabijáci.

Závěrem

Nemůžu jinak, než doporučit vám odinstalovat všechny nesmyslné hry ala Counter-strike, ve kterých jde jen o to být lepší než někdo jiný. V reálném životě neděláme nic jiného – snažíme se být lepší než někdo jiný – tak si dejte na chvíli pauzu a užijte si kvalitní odpočinek u skvělého příběhu.

Mé díky patří Kesymu, který mě konečně dokopal k tomu abych si hru zahrát, za jeho trpělivé rady a ve finále taky screenshoty.

Návod naleznete zde: http://www.abcgames.cz/?p=navody_zobraz&ID=3892 , ale neměli byste ho potřebovat, pokud budete sledovat příběh.

Zde si můžete poslechnout několik mailů od Shodan - její hlas je opravdu propracovanej:

you-hasitate.mp3
sim-unit.mp3
you-are-effective-drone-human.mp3

Úvodní video + in-game video. Dialogy však neberte doslova, System Shock takto nekončí ani neprobíhá icon_smile.gif.

17 komentářů

Neváhejte napsat k článku komentář

Nevyplňujte:

  1. 1
    Kesy

    Hateman<zavináč>emailtečkacz

    Ye ye, pocková to hra, napsals to good icon_cool.gif

  2. 2
    lojzeus

    jj, az mi hrkla slaza do oka pri kouknuti na videa a screeny, ja jeste kdysi hral ss1 a povazuju ho za jeste lepsi, ale to uz je fakt dosovska minulost a dneska by neobstal ..... icon_smile.gif

  3. 3
    Petr

    proskater.petr<zavináč>seznamtečkacz

    čus borci pls. písněte mi na ICQ:242-444-652 ohledně SS2

  4. 4
    Carlos

    Poprvý sem to dohrál asi před 5 lety, po přečtení tohoto článku si nemůžu pomoct a musim znova, doufám, že už sem to trochu pozapoměl, abych si to užil. Navíc je ten high-res texture pack a komplet čeština včetně nápisů apod., takže to bude zas trochu jiný. Psionický schopnosti sem tenkrát skoro nevyužíval, soustředil sem se na hacking, ale vypadá to, že s psi může být i větší sranda.

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #5
  5. 5
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Mno za psionika je ta hra dost jiná, takže enjoy. icon_wink.gif

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #4, který napsal(a) Carlos
  6. 6
    Belenor

    A ještě větší sranda je to v multiplayeru :-) Jeden jako mariňák, druhý jako hacker a hrr na ně :-) Akorát máme s brácho problém, že nám to nejde po Internetu rozběhat. Ale po LAN to šlo skvěle a pěkných pár hodin jsme nahráli :-)

    lojzeus: hehe, ss1 jsem hrál a na starém počítači ho stále mám a dokonce mám pocit, že ho mám rozehranej (asi rok :-) Ale je fakt, že pro současného hráče je přístupnější spíš dvojka.

  7. 7
    ixdave

    ixdave<zavináč>seznamtečkacz

    Kdybyste chteli zaparit SS2 s novyma texturama, vylepsenyma postavama, zbranema, zvukama, hernima modama atd. na WinXP, stahnete si kompletni balik vcetne instalatoru tady:
    http://momupload.com/files/...zip.html (Obsahuje SHTUP 5, Rebirth, A3D EAX, patch 2.3, cestinu, FMs...)

  8. 8
    UnknownVisitor

    Thief,System Shock a z části i Deus ex jsou pro mě jedny z nejlepších her co jsem za svůj život hrál.Začínám po letech znovu pocitovat SystemShockový deficit.

  9. 9
    UnknownVisitor

    Jsem znova připraven přijmout mnoho.

  10. 10
    Pischkot

    DayMooN<zavináč>seznamtečkacz

    Ahoj chci se zeptat jestli měl někdo problém s inventářem v SS2. Normálně sem to rozběhal, spustil hru, ale hned na začátku jak sou ty training mise, něco seberu, ale v inventáři mi nefunguje použítí danného itemu. Klikam pravym míšítkem jak zběsilej a nic (kofiguraci klaves jsem zkontroloval, dokonce sem zkusil nastavit to i na nějaké písmeno a stejnak nic). Jinak pravé myšítko fachá na všechno ostatní, spouštění výtahů, sbírání věcí a tak. Nemůže mi někdo poradit jak to fixnout?

    • Na komentář odpověděl(a) koco v komentáři #11
  11. 11
    koco


    Pischkot: odpoved najdes tu: http://www.strangebedfellow...8.0.html

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #10, který napsal(a) Pischkot
    • Na komentář odpověděl(a) kadaver v komentáři #14
  12. 12
    MArtin

    Znovu som ju hral pred polrokom a presiel celu az do konca. Jedna z najlepsich hier ake som kedy hral. Tento clanok vo mne vyvolaval nostalgicke pocity.Skoda ze Bioshock uz isiel kvalitou rapidne dole a scifi tematika tam uz nie je.

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #13
  13. 13
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Bioshock jsem nehrál (nemám stroj, na kterém bych si mohl naplno užít jeho grafickou nabídku), ale legendy se prostě nedají překonat. Už jen proto, že k jejich rádoby následovníkům přistupujeme s předsudky.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #12, který napsal(a) MArtin
  14. 14
    kadaver

    kadaver<zavináč>centrumtečkacz

    a nešlo by to shrnout česky pro někoho, kdo nemá angličtinu na dostatečné úrovni? díky

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #11, který napsal(a) koco
    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #15
  15. 15
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    V článku byl použit český jazyk. icon_lol.gif Co chceš shrnovat?

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #14, který napsal(a) kadaver
  16. 16
    Pavel

    Zajímalo by mě zda se ve hře respawnují zombie, nebo objevují stále dokola na některých místech. V Cargo Bay mě u dvou gravitačních výtahů neustále přepadávaly, ať sem šel dopředu nebo dozadu. A taky už nevím s jakou specializací sem hrál. Neboť na začátku hry sem vyzkoušel všechny troje výcviky ale nepamatuji si který byl poslední. Tehdy sem neměl ani páru, zda tím hra nějak určuje jaké zbraně nebo předměty v ní budu později nacházet.

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #17
  17. 17
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Já bych řekl, že náhodně po mapě se nerespawnují a jsem si tím docela jistej. Spíš se obnovují jenom na určitých místech. Ale na 100% nevim.

    Mimochodem: Stahuju teď Bioshock. Jsem zvědavej, jestli to na notebooku spustim.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #16, který napsal(a) Pavel