„It was as if firewalls were not a phenomenon relegated to the world of computers. He had a firewall himself, and he didn't always know how to get past it.“ Henning Mankell (Firewall)
maskot zápisníku

Chybějící Kousek Zápisník Antonína Daňka

Open Source, programování, internet,

kurzor

Upozornění na nový obsah pomocí RSS.

? Co je to RSS?

Upozornění na nový obsah pomocí e-mailu.


windows-vista.jpg

Windows Vista z pohledu uživatele Ubuntu

Report z necelých třech měsíců užívání Windows Vista. Prvotní okouzlení následované pomalým, ale jistým znechucením.

Tento článek vychází poněkud předčasně. Chtěl jsem o Windows Vista získat ještě více informací, ale už není čas. Potřebuji používat svůj TV tuner (kvůli digitalizaci VHSek), což je prakticky jediný důvod, proč mám na PC Windows. Bohužel, na Windows Vista pro něj nejsou ovladače. Takový nadšenec, jako jeden můj spolužák, abych si koupil tuner nový, ale nejsem.

Instalace

Vložil jsem disk Windows Vista do mechaniky a restartuji své Ubuntu. Zanedlouho už vidím nápis: „Windows is loading files." Chvilička strpení a už se na mě směje další, tentokrát již krásně animovaný, znázorňovač načítání souborů. Vše sleduji s jistým zaujetím a strachem o svá dosavadní, nezazálohovaná data. A pak to přišlo ... náhle a bez jakéhokoliv upozornění (zkrátka jsem čekal nějakou upozorňující hlášku typu: „Nyní váš zrak poprvé spočine na zbrusu novém Vistím oknu."). Ano, zobrazilo se mi OKNO! K mému překvapení (a s jistou dávkou zděšení) to ale nebyla žádná chybová hláška. Microsoft zkrátka udělal kus práce.

Po výběru jazyka, na mě vyběhlo nebezpečně vyhlížející tlačítko „INSTALL". Proč? Protože jsem ještě nenastavil místo instalace. V tuhle chvíli mi hlavou prolétávali všechny ty zprávičky o tom, že Windows Vista nainstaluje každý laik. Znamená to snad, že instalace je plně automatická a moje data s označením nezazálohováno, tak budou ta tam? To snad ne, tohle by si nemohl dovolit ani Microsoft. Nedůvěřivě tedy klikám na tlačítko a těším se na tu blyštící se grafiku.

O chvíli později, se už kopírují soubory Vist na můj disk. Kam, jsem si naštěstí zvolit mohl, ačkoliv disk manager je dost šílenej. Je okolo desáté hodiny večerní a můj žaludek po této skutečnosti povolil ze své křeče, odcházím povečeřet.

Po večeři přicházím k monitoru, a co to nevidím? „Windows is installing features." WOW, říkám si. Tak Windows mi do počítače instaluje nějaký fičurky, to bude bomba.

Moje nadšení ale umírá po tom, co vidím další hlášku: „Your computer will restart several times." Fakt, že programátoři nebyli schopni předem určit, kolikrát bude instalace vyžadovat restart, mi na klidu nepřidává. Na druhou stranu mě to docela pobavilo. Ustrkávám kávu a těším se na všechna ta dobrodružství, která jistě s lesknoucím se systémem Microsoftu zažiji.

Pak už vidím další hlášku, z níž číší respekt a moc. „Windows prepares to start fot the first time." Ten systém je tak moc DOBREJ, že i na to spuštění se musí připravit.

Bezprostředně po instalaci

Hned jak jsem získal kontrolu nad myší, pocítil jsem tu moc, kterou jsem měl v ruce. A co klávesnice? Pomyslel jsem si. Přesouvám tedy své ruce na klávesnici, ale ta mi pocit moci nedodala. icon_smile.gif

Po nainstalování několika mála nezbytných programů otevírám klienta ICQ a pod tíhou neuzrálých dojmů se pouštím do hádky se spolužákem o nesmrtelnosti chrousta.

Některé mé poznatky o Windows Vista

vista-aero.jpg
vista-vykon.jpg

Nutno dodat, že jsem měl Aero zapnuté jenom14 dní. Potom mě už ukrutná pomalost systému začala štvát, a tak jsem jej vypnul. Moc mi to ale stejně nepomohlo. Takhle vypadaly mé Visty.

vista-no-aero.jpg

Patří budoucnost Windows Vista?

Ano. Ale proč? Jenom proto, že budoucnost rozhodně nepatří Windows XP. Jakkoliv jsou XP rovnocenné Vistám a v mnoha věcech snad i lepší, je to přece jen starej operační systém. Všichni, kdo si budou kupovat nové počítače, už budou (čím dál tím častěji) automaticky sahat po Vistách. Proč? Protože jsou přece tak bezpečné, mají super fičurky jako je readyboost a hlavně jsou tak krásně animované. Zkrátka si člověk své důvody najde, jen proto, aby byl in. Je jasné, že co je in na poli operačních systémů už dávno neurčuje inteligence, ale marketing Microsoftu a jeho tým grafiků.

A co ekologie? Viděl jsem test, ve kterém je jasně vidět, že Windows Vista odebírá více energie. Je to pravděpodobně způsobené těmi spousty zbytečnými fičurkami, které mají člověku usnadnit život. Asi si říkáte, že je to prkotina, jenže při takto masově využívaném OS je už hodně znát, jestli počítač spotřebovává o 5 wattů míň nebo víc.

Pro mě je budoucnost několika dalších let jasná. Ubuntu + Windows XP pro zpracování videa. A co potom? Můžu jen doufat, že si budu stát za svým a nenechám se strhnout s davem.

datum 25.11 /2007 - 16:09 tag názory, Ubuntu komentář 22 komentářů (přečteno: 10957x)

Související články:

Feedburner

GEOrss, už ho máš?

WebExpo 2009

Nenechte si ujít

Nejčtenější články za poslední půlrok.

Nejkomentovanější články za poslední půlrok.

Nejčastěji komentující čtenáři za poslední půlrok.

Nejkvalitnější komentář

leviathan

Podle gramatiky řekl bych tak první stupeň ZŠ. Podle inteligence tak dítě předškolního věku. Odhadnul jsem to dobře?


Zaujal vás tento článek? Nezapomeňte, že je ve vaší moci ukázat stovkám dalších lidí, že tento článek se vám libí. Stačí kliknout na následující tlačítko. pridej.cz

Chcete být upozorňován(a) na nové texty? Pak si přidejte do své RSS čtečky zdroj pro články, bleskovy nebo komentáře a buďte tak informování o všem novém.

Neváhejte napsat k článku komentář (Co je to komentář ?), pokud máte k danému tématu co říci.

check


check



icon_smile.gif icon_sad.gif icon_biggrin.gif icon_confused.gif icon_cool.gif icon_twisted.gif icon_wink.gif icon_cry.gif icon_eek.gif icon_evil.gif icon_exclaim.gif icon_frown.gif icon_cheesygrin.gif icon_idea.gif icon_lol.gif icon_mad.gif icon_mrgreen.gif icon_neutral.gif icon_question.gif icon_razz.gif icon_redface.gif icon_rolleyes.gif icon_surprised.gif icon_arrow.gif icon_arrowd.gif icon_arrowl.gif icon_arrowu.gif


Prosím odpovězte na následující otázku (do formuláře zadejte pouze písmeno).

Jakou z následujících věcí by si vybral robot?
a) štěně b) kytičku od svého milého c) pečlivě naformátovaný soubor

Nápověda: Zkuste možnost c (ale uznám vám i b).


check


1

No nazdar, takže to nás čeká a nemine. icon_cry.gif Dost dobrý článek o Vistě +-

Toto mně dostalo: Vistám je úplně jedno, že se dívám na film, v pohodě mě hážou do úsporného režimu a já musím vstávat z postele a probouzet PC.To snad půjde nějak ošetřit.

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #3
Gravatar

Evča

25.11 /2007 - 20:37


brak | průměr | kvalitní názor


2

No, jak by se dalo čekat, tak s článkem vůbec nesouhlasím.
S těmi body, co jsi vypíchl, se už naprosto nestotožňuji! Snad jen kromě bodu s BS playerem, kde nemohu sloužit, neboť alternativní přehrávače již značnou dobu nepoužívám. Nemám taky důvod, když pod Windows Vista je výtečný Windows Media Player 11.
Jinak k poslední části, kde se zaobíráš spotřebou. Test jsem sice nečetl (ani na něj neodkazuješ), ale četl jsem zase jiné testy, které to samé říkají o Googlu, čili tvé společnosti "snů". (http://technet.idnes.cz/bude-google-cerny-mozna-ne-ale-usetrilo-by-to-mnoho-energie-paz-/sw_internet.asp?c=A071031_151210_tec_denik_pka)

odpovědět

Gravatar

Scotty

25.11 /2007 - 21:35


brak | průměr | kvalitní názor


3

Každopádně by šlo prodloužit dobu, po jaký se přepnou do úspornýho režimu. To ale podle mně neni řešení a jak nastavit aby se šetrič nespouštěl při běžícím filmu nevim.

Ještě bych dodal k článku, že jsem hrál nějaký hry (S.W.A.T. 3 a BG2). Musel jsem zapnout režim kompatibility a i tak v menu nebo i ve hře blikal obraz.

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Scotty v komentáři #4
  • Na komentář odpověděl(a) kivan v komentáři #6
  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #1, který napsal(a) Evča
Gravatar

Antonín Daněk

25.11 /2007 - 21:40

danek<zavináč>antonindanektečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


4


K tomu lze dodat jen a pouze: nastavení, ovladače...

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #5
  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #3, který napsal(a) Antonín Daněk
Gravatar

Scotty

25.11 /2007 - 23:17


brak | průměr | kvalitní názor


5

Nevim jestli reaguješ na blikající hry nebo špatnou aktivaci úspornýho režimu. Jestli znáš řešení, tak ho klidně napiš. Tohle co jsi sem vysypal nemá žádnou hodnotu.

Co se týče toho výtečnýho Windows Media Player 11, tak ten jsem používat nemohl, protože když jsem pauznul film, tak po znovuspuštění se film několik vteřin sekal. Asi tak výtečnej není.

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Hudy v komentáři #8
  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #4, který napsal(a) Scotty
Gravatar

Antonín Daněk

25.11 /2007 - 23:45

danek<zavináč>antonindanektečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


6


Takže se ti nakonec ty Baldury nepovedly na (asta la) Vistách rozchodit? Mnoo.. Tak už jenom pro mě je to značné mínus vůči tomuto OS - mám pár starších originálek (BG2, IwD, IwD2,...) a tohle beru jako VELKOU chybu...

To se screensaverem by mě nesmírně točilo vzhledem k mojí zálibě na chvíli "vytuhnout" a tupě jenom nečinně civět do monitoru icon_lol.gif

A ohledně vzhledu - možná budu znít jako outsider, ale mě jde hlavně u funkčnost OS a hraní her na něm, takže pokud bude mít alespoň ucházející vzhled a nebude mi ukusovat pořádný kus výkonu PC potřebný pro hry (už takto jsem rád že můžu rád Zaklínače jakž takž na úrovni, s Vistama bych se mohl jít tak maximálně klouzat), je mi to fuk...

Jinak - debata "Visty ano×ne" stejně za rok ztratí aktuálnosti, poněvadž "průměrný počítač" bude zase něco silnější stroj, většinu věcí, co se lidem nelíbí Microsoft vychytá a i na starší hry pravděpodobně budou patche, popř. emulátory...

Jinak dobrý článek icon_arrowl.gif

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #7
  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #3, který napsal(a) Antonín Daněk
Gravatar

kivan

26.11 /2007 - 08:17

kivan<zavináč>centrumtečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


7

Co se týče těch her, tak jsem jich moc neozkoušel. Jenom tyhle dvě. S.W.A.T. 3 hrát v režimu kompatibility šel, ale blikal v menu, takže to byl horor vždycky se přes něj proklikat. BG2 blikal v menu jen málo, tak nějak jinak, ale zato blikal ve hře.

odpovědět

  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #6, který napsal(a) kivan
Gravatar

Antonín Daněk

26.11 /2007 - 14:43

danek<zavináč>antonindanektečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


8



Co na to říct? Klasický článek od uživatele Linuxu.

Já mám taky Vista, také sleduji filmy na opravdu výborném WMP 11, ale do žádného úsporného řežimu se mi OS nepřepíná a ani nespouští spořič. A že se Ti seká film po pauze? Hmmm, tak to bude asi chyba v Tvém PC. Já mám více jak 2 roky starý notebook a vše jede rychle a svižně a nic se neseká.

Jinak k parkování disku.Výborná to věc. Linux by se z toho měl poučit. Když spustím Kubuntu, začne mi po chvíli notebook pomalu levitovat nad stolem, jak se točí disky a chladič grafiky. Aero není jako Beryl a ani nikdy nemělo být.

Jinak pro upřesnění, sice mám Vista, ale občas si z Live CD pustím i Kubuntu a jsem tam. Tedy alternativám OS k Windows, se nebráním icon_mrgreen.gif.

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Kowy v komentáři #10
  • Na komentář odpověděl(a) kuba v komentáři #11
  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #5, který napsal(a) Antonín Daněk
Gravatar

Hudy

26.11 /2007 - 00:15

m.hudy<zavináč>volnytečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


9

Je jeden Windowsák, co používal jehoVisty půl roku a potom s radostí utekl zpět k XP, protože z nich málem zešílel. Ten samý Windowsák používal Ubuntu měsíc a pak s velkým pocitem úlevy prováděl formát disku se zmíněným Ubuntu.
Tento Windowsák je prostě s XPčkama srostlej dohromady a uctívá je jako božstvo (i když si myslí, že 2k byly v mnoha ohledech lepší).
Visty už nikdy víc. Scotty je mimo.

odpovědět

Gravatar

leviathan

26.11 /2007 - 15:58

michaelf.ms<zavináč>gmailtečkacom

brak | průměr | kvalitní názor


10

Pozor na to zastavování disků. Speciálně stolních počítačů disky vydrží jen cca 40 tisíc roztočení a pak už se neroztočí. Takže pokud ho uspíte 50x denně, tak po 2 letech očekávejte jeho smrt.
A pokud jde o zprovoznění na linuxu, tak to jde ( viz. tento článek: http://www.root.cz/clanky/jak-na-uspavani-disku-v-linuxu/)

odpovědět

  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #8, který napsal(a) Hudy
Gravatar

Kowy

26.11 /2007 - 22:26


brak | průměr | kvalitní názor


11

Ten chladič se možná točí právě proto, že ten systém běží z CD a musí z něj loadovat potřebná data. To vás nenapadlo?

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #12
  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #8, který napsal(a) Hudy
Gravatar

kuba

01.12 /2007 - 22:43


brak | průměr | kvalitní názor


12

Na co to reaguješ? Jakej chladič? icon_lol.gif

odpovědět

  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #11, který napsal(a) kuba
Gravatar

Antonín Daněk

02.12 /2007 - 15:03

danek<zavináč>antonindanektečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


13

Windows Vista se hold nehodí na staré počítače, ale to o něm není nic nového a další problémy které jsou uváděny v článku jsou mezi židlí a klávesnicí... ohledně filmů je to věc která se dá nastavit (stejně tak jako u XP) XP tohle dělávaly taky...mě osobně visty při filmu usporný režim nepouštějí :-) (a ani to nedělaly dřív) hold si někde něco špatně nastavil :-)... asi by bylo pro tebe lepší používat lokalizovanou verzi jestli se v eng verzi nevyznáš ale i v eng. verzi je nastavení blbuvzdorné :-). ohledně energetyckých nároků (aero jde vypnout). a jelikož se rozšiřuje moda používat notebooky na místo PC tak se bude spotřeba el. energie snižovat.. (je fakt že AERO není moc do mobilních počítačů - osobně jej při běhu na baterie vypínám.... :-) Tyhle články o tom jak jsou vista skoušená a mají x negativních věcí... osobně visty používám asi půl roku a mám s nimi méně problémů než s předešlíma XP. namísto XP už nějakou dobu používám Linux (včetně ubuntu - ale to jen ze zvědavého hlediska a hodnotím jak je to distro hrozné (oproti normálním linuxovím distribucím) :-D ) ona ta ubuntu je spíš takové davové šílesntí stejně ako windows či Firefox nebo ICQ (prostě je to in a dav tím jede)... plno lidí přechází protože to vypadá že je to in a chtějí se jen odlišovat... :-) osobně hodnotím visty po půl roku používání jako stabilní - rychlé ("bezpečné- záleží na uživatelích"). Nehodlám tu vést dohady o tom jaký OS je lepší - co se windows týče vista o proti XP má více + než mínus (většina zde zmiňovaných problémů je jen věc nastavení a samotné default nastavení se takto jak bylo popisované nechová)...

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #14
  • Na komentář odpověděl(a) mikke v komentáři #15
  • Na komentář odpověděl(a) leviathan v komentáři #16
Gravatar

eXe

02.12 /2007 - 21:02


brak | průměr | kvalitní názor


14

Tak v první řadě:
- Hold se píše s t
- „Tyhle články o tom jak jsou vista skoušená a" &lt;- Toto nedává smysl vůbec.
- předešlíma se píše s tvrdým y
- vista, windows s velkými písmeny.
- o proti dohromady
- ...

Nemá cenu, abych reagoval na nějaké obecné narážky (další problémy jsou mezi židlí a klávesnicí), ale je asi jasné, co si o tobě asi myslim.

ad filmy: Jestli se dá nastavit, aby úsporný režim bral v potaz, že běží film, napiš to. To, že se to dá nastavit už psal Scotty, ale nikdo nenapsal kde. Mě osobně je to už jedno, protože Visty nepoužívám, ale s jistou mikro-pravděpodobností ta informace bude někomu k chuti. XP mi to nikdy nedělaly - jak SP1 tak SP2.

ad angličtina: Moje angličtina je na dobré úrovní. Co se týče prostředí operačního systému, nepamatuju si, že bych narazil na neznámé slovíčko.

ad spotřeba: Že se dá Aero vypnout je hezké stejně tak, že se bude snižovat spotřeba. Nic to nemění na tom, že bude v časovým horizontu několika let běžet na miliónech počítačů zbytečně žravý operační systém - nepřímo ničící životní prostředí.

ad Ubuntu: Nevím co si mám představit pod „normální Linuxovou distribucí". Ubuntu je oblíbené především proto, že má velkou podporu. (diskusní fóra, Jabber konference apod.) Další výhodou, která souvisí s první, je to, že už v základu funguje velké množství hardware (ve většině případů to znamená, že funguje všechen hardware). To je totiž něco, co vyžaduje největší množství znalostí a myslím, že všichni začátečníci, kteří mají problém nainstalovat i software, to musí uznat.

ad davové šílenství: „plno lidí přechází protože to vypadá že je to in a chtějí se jen odlišovat" Tak toto opět nechápu, lidé něco používají protože chtějí být in a zároveň, protože se chtějí odlišovat? Označovat užívání Ubuntu, Firefoxu nebo ICQ jako davové šílenství jen svědčí o tvých neznalostech. Všechno to má svojí historii a svůj důvod. Možná bys měl označit za davové šílenství taky Windows anebo mobilní telefony. Spíš mam pocit, že ty jsi ten, kdo se chce odlišovat, a jsi naštvanej, že už to nejde jen tím, že nainstaluješ Firefox.

odpovědět

  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #13, který napsal(a) eXe
Gravatar

Antonín Daněk

02.12 /2007 - 22:00

danek<zavináč>antonindanektečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


15

Mohl bys prosim uvest, kolik ti je let a na jakou skolu chodis/se chystas jit, popr. jestli pracujes?

odpovědět

  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #13, který napsal(a) eXe
Gravatar

mikke

02.12 /2007 - 23:05


brak | průměr | kvalitní názor


16

Podle gramatiky řekl bych tak první stupeň ZŠ. Podle inteligence tak dítě předškolního věku. Odhadnul jsem to dobře?

odpovědět

  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #13, který napsal(a) eXe
Gravatar

leviathan

05.12 /2007 - 16:29

michaelf.ms<zavináč>gmailtečkacom

brak | průměr | kvalitní názor


17

Ahoj, s tvým článkem vůbec nesouhlasím. Pokud jsi na Visty přecházel z linuxu(já také) měl bys být schopen si systém poštelovat, ty věci na které si tady stěžuješ jdou všechny vychytat, divím se že jako uřivatel tučnáka toho nejsi schopen a lamentuješ jak nějaký BFU! Visty mám na svém ntb už asi 2 měsíce a jsem s nimi spokojen jak po stránce výkonu tak i stability. Nebudu to dál pitvat... měj se:)

odpovědět

Gravatar

Martin

12.12 /2007 - 14:12


brak | průměr | kvalitní názor


18

mam doma instalacku visty kdesi na nosici ale na novy comp som si nainstaloval XP profesional :D klasika je klasika... mozno raz prejdem na tu novotinu zatial som na to nevidel/nepocul pozitivne hodnotenie nikde [icon_mrgreen]

odpovědět

Gravatar

Kopo

01.01 /2008 - 17:03

k.kopacik<zavináč>gmailtečkacom

brak | průměr | kvalitní názor


19

Zajímavej článek, hlavně ten pohled srovnání s Linuxem. Osobně používám už asi půl roku Visty Ultimate 64bit a můžu říct, že jsem s nima rozhodně spokojenej. Jediná nevýhoda jsou problémy s některými hrami, ale na druhou stranu u počítače, který je primárně využíván jako pracovní stanice a ne domácí herní konzole to vlastně nevadí.

odpovědět

Gravatar

Nogard

07.01 /2008 - 13:41

nogard<zavináč>centrumtečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


20

Ahoj Toníku,
tak to jsi svým článkem rozpoutal divokou diskuzi. Počkej, až to objeví velký Ráďa Hulán, ten to rozebere, že se nebudeš stačit divit!! Nazve Tě nepochybně hloupým puberťákem a já nevím ještě čím. Zahráváš si, navářet se do Visty, to se nesmí! icon_cheesygrin.gificon_wink.gificon_lol.gificon_rolleyes.gificon_eek.gif

odpovědět

  • Na komentář odpověděl(a) Kocuro Pablo v komentáři #21
  • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #22
Gravatar

Kocuro Pablo

28.02 /2008 - 18:13

Kocour.Pavel<zavináč>seznamtečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


21

Doplňuju, chtěl jsem napsat ..navážet.. (ono to "ž" je hned vedle "ř")

odpovědět

  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #20, který napsal(a) Kocuro Pablo
Gravatar

Kocuro Pablo

28.02 /2008 - 18:19

Kocour.Pavel<zavináč>seznamtečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


22

Je fakt, že už pod jedním mým článkem komentoval, ale to byla spíš náhoda. Každopádně i kdyby, myslím že to unesu. icon_smile.gif

odpovědět

  • Tento komentář je reakcí na příspěvek #20, který napsal(a) Kocuro Pablo
Gravatar

Antonín Daněk

29.02 /2008 - 16:45

danek<zavináč>antonindanektečkacz

brak | průměr | kvalitní názor


Navrženo pro přenos v binární soustavě | Kdo stojí za tímto blogem? | © Antonín Daněk | Autorské dílo

TOPlist