Czech Computer je nejúspěšnější e-shop na českém internetu - minimálně v oblasti počítačové techniky. Pojďme se podívat, v čem tkví úspěšnost takového e-obchodu.

Úvod

S tím, že je czechcomputer.cz (http://www.czc.cz) velice úspěšný internetový obchod jistě souhlasíte. Věřím tomu, že ho zná každý, kdo kdy nakupoval počítačovou techniku na internetu. Shání-li člověk celou počítačovou sestavu, doplněk v podobě televizního tuneru, myš, reproduktory, antivirový software nebo jen prodlužovací USB kabel - může si být jist, že ho u Czech Computeru obslouží. O úspěšnosti této firmy svědčí i fakt, že získala ocenění Křišťálová Lupa 2006 (což je poměrně známá internetová anketa) v kategorii e-shop http://www.lupa.cz/clanky/kristalova-lupa-svatek-ceskeho-internetu/. Czech Computer byl založen již v roce 1998, ale jeho největší vzestup byl až v posledních několika letech. Ještě nutno dodat, že se nejedná pouze o internetový obchod, ale že existují i kamenné prostory. Dle mého názoru se však firma proslavila hlavně na internetu a většina obratu je realizována právě přes internet. Možná to není pravda - nikdy jsem v kamenném Czech Computeru nebyl.

Osobní zkušenost

Osobně u Czech Computeru nakupuji - svou první objednávku jsem odeslal 30.1.2005. Kupoval jsem zde všechno možné. Počínaje několika drobnostmi pro designové úpravy mého PC ( V onom roce 2005 jsem se v tom dost vyžíval) až po mp3 přehrávač, pevný disk, webkameru nebo myš MX 1000. To rozhodně není vše co jsem zde kupoval, ale ani jednou jsem neměl při nějaké objednávce problém. Pravda, nikdy jsem neměl potřebu něco reklamovat, ale dle mého okolí je po této stránce Czech Computer velice rychlý a vstřícný.

Kvalitní e-shop

Teď už se ale pojďme podívat na to, co má být cílem tohoto článku - zhodnocení webu czechcomputer.cz, tedy samotného e-shopu.

Diskuze pro jednotlivé produkty

Možnost komentovat jednotlivé produkty a nechávat tak poselství jiným spotřebitelům a z druhé strany číst si názory ostatních - to je něco co kamenný obchod nikdy nemůže zákazníkovy nabídnou. Opravdu, možnost komentovat produkty by neměla chybět v žádném internetovém obchodě. Czech Computer má pod svými produkty přehledné strukturované diskuze, s možností vyžádání si reakce od obchodu. To, že je diskuze mocná funkce dokazuje i historie Czech Computeru - druhý odstavec http://www.czechcomputer.cz/info.jsp?name=o_nas - kde je informace o rozjetí nové verze stránek, s důrazem na diskuzi.

Obrázky

Internetové obchody musí co nejvíce dohnat výhody kamenných obchodů, kde si můžeme výrobky osahat a prohlédnout. Obrázky, i když jen ve formě náhledů jsou v dnešní době už téměř standardní výbavou každého internetového obchodu.

Nej produkty

Tzv. pravidlo 80/20 nám říká, že 80% obratu vytváří pouze 20% produktů. Jinak řečeno, v každém produktové kategorii se nakupuje několik známých výrobků, ostatní produkty jsou kupovány nesrovnatelně méně. Ne jen to by pro realizátora internetového obchodu mělo být podnětem k vytvoření top žebříčků s nejprodávanějšími produkty.

Czech Computer ukazuje krom nejprodávanějších také nejdiskutovanější a nejsledovanější produkty a to dynamicky v závislosti na kategorii, ve které se právě nacházíte. V praxi to tedy vypadá tak, že pokud si necháte zobrazit např. reproduktory, hned víte jaký produkt se nejvíce prodává nebo diskutuje. Toto je jedna z věcí, kterou mám u Czech Computeru velice rád. Hodit se může také hodnocení produktů a zobrazení top produktů ve stylu ,,ověřeno trhem" a ,,ověřeno hráčem" - nevím však jakým způsobem Czech Computer tyto hodnocení vytváří.

Informace

Ideální internetový obchod by měl zároveň fungovat jako zdroj informací o produktech, které prodává. Je známé, že internetové obchody dávají cílenou reklamu na různé specializované internetové informační média. Je to velice výhodné, člověk shání informace o nějakém produktu, přečte si kladnou recenzi a hned může nakupovat. Proč tedy neučinit samotný internetový obchod zdrojem informací ? Ano, to je jedna z věcí, kterou má Czech Computer zvládnutou poměrně dobře. Pod každým produktem jsou přehledně vypsány technické parametry a poté ještě kladně vyhlížející popis samotného produktu (o tom co umí apod.).

czechcomputer.jpeg

Krom toho, Czech Computer vydává odborné články a čas od času dokonce srovnávací testy - veliké plus. Tohle všechno ještě podporuje externími odkazy na vybrané testy a recenze.

Vyhledávání

Kvalitní vyhledávání je jedním z dalších pilířů úspěchu. Czech Computeru krom klasického vyhledávání nabízí i velice propracované parametrické vyhledávání. Na můj vkus je možná moc skryté (malý odkaz pod vyhledávacím polem), protože jsem si jist, že si této skvělé funkce většina zákazníků vůbec nevšimne.

Kontakt s obchdoem

Jedním z dalších pravidel pro úspěšný elektronický obchod je, že web nesmí vypadat jako mrtvý kus software někde na serveru. Zákazník musí vidět, že se za touto stránkou nachází živí lidé, připraveni zodpovědět naše dotazy. Czech Computer má toto vyřešené přes hot line část v menu. Je skvělé, že má pro různé druhy vzkazů (objednávky, technici, přání a stížnosti, ...) speciální formuláře. Možnost zaslat e-mail přes rozhraní webového formuláře je velice vhodná věc. V případě Czech Computeru bych však vytknul jednu základní chybu, která bývá zmiňována při designování formulářů. Formulář musí vždy vypadat jako formulář, jinak si ho také uživatel nemusí vůbec všimnout. Obávám se, že šedivý obdélníček, do kterého Czech Computer formulář schoval mnoho nezběhlých internetových surferů odradí.

Krom toho má Czech Computer na svých stránkách zveřejněno veliké množství kontaktů na různé oddělení firmy a to včetně ICQ. Jediné co by se dalo zlepšit jsou fotografie zaměstnanců, což by opět podpořilo pocit, že při nákupu jednáme s lidmi. Další věc která je ovšem diskutovatelná je pak formát e-mailů. Dle mého názoru je lepší odkazovat na konkrétní lidi, proto např. technicke@czc.cz by se dalo nahradit emailem, obsahující jméno konkrétního zaměstnance.

Procházení obchodu

Mnoho zákazníků nejde do obchodu s cílem nakupovat, ale pouze se porozhlédnout po tom co je nového. To je věc známá i z reálného života, angličtina to má zmáknuté slovním spojením ,,shoping around" - my prostě jen lítáme po obchodech icon_smile.gif.

Kromě vyhledávání je tedy třeba mít i kvalitní procházení imaginárních regálů, přičemž velice důležité je, aby se dali aplikovat různé filtry a omezení.

Opět se pojďme podívat k Czech Computeru. V prvé řadě zde vidíme menu, třídící produkty do základních kategorií - kabely, klávesnice, grafické karty, procesory, software, ... . Vyberme si tedy třeba procesory a hned se nám produkty zobrazí - seřazené podle názvu. Nyní si můžeme zvolit, zda chceme produkty dělit dle oboru (u procesorů to jsou různé sokety základních desek, u klávesnic by to bylo rozdělení na drátové, bezdrátové a příslušenství) nebo dle výrobců (opět na můj vkus velice nepřehledně umístěná fce. - nad menu se základním rozdělením).

To ale samozřejmě není vše - takové strohé filtry by stěží stačily. Tak především si můžete nechat zobrazit pouze novinky nebo zboží které je ihned na skladě. Další velice užitečnou funkcí je řazení položek dle ceny.

Nedostatky Czech Computeru

Jako kodéra a programátora mě vyvádí z míry především brutální nevalidita kódu na czechcomputer.cz. Chápu, že na tom možná v tomto případě zas až tak nezáleží, však já taky nevyžaduji XHTML 1.1 strict a super sémantičnost. Czech Computer je na tom v tomto ohledu ale opravdu špatně. Na prvním řádku se odkazuje na DTD obyčejného a nepřísného HTML 4.0 Transitional//EN, jehož pravidla splnit je víceméně otázkou hlídání si správného zavírání tagů a překlepů. Zkuste si web prohnat validátorem, uvidíte sami ... duplicitní tag title je ale na mě trošku moc. Nebýt to jinak velice propracovaný internetový obchod, vyvolávalo by to ve mně pocit, že se jedná o nějaký bastl stvořený narychlo. Zajímalo by mě, proč vůbec tvůrce uvádí doctype, když ho pak nerespektuje.

Jedinou další věcí, která mě napadá je nepřítomnost kontextové nápovědy pro internetové začátečníky. Domnívám se ale, že lidí kteří by nezvládli nákup v internetovém obchodu zcela intuitivně, je dnes už jen velice málo, takže toto brát s rezervou.

Závěrem

O tom, jak realizovat kvalitní internetový obchod by se dali psát sáhodlouhé články. Já jsem se zaměřil pouze na tu vrchní / viditelnou stránku věci. Je jasné, že samotný web není ani v případě tak čistě webové věci jako je e-shop věcí jedinou. Je třeba vyřešit spousty věcí, ale bez kvalitního webu s řádným SEO dnes nemáte šanci dostat post konkurence. Pokud byste chtěli konkurovat Czech Computeru - tedy v oblasti počítačové techniky - budete to mít velice těžké. Jediný způsob jak se dostat na konkurence schopnou úroveň vidím v radikálním snížení cen, třeba po dobu jednoho roku. Během tohoto roku budete jen zvyšovat obrat a získávat zákazníky, ale neustále budete ve ztrátě. Samozřejmě takový způsob podnikání by vyžadoval veliký počáteční kapitál.

8 komentářů

Neváhejte napsat k článku komentář

Nevyplňujte:

  1. 1
    Rixo

    Spis nez blba validita me vytaci to jejich flashove logo, ktere neskutecne brzdi cely web pri nacitani. Dat tam statickou nahradu, tak by se taky prd stalo. Nebo vlastne ano, nacitalo by se to konecne trosku slusne. Cert vem validitu a prasacky kod pokud funguje. Ale trochu te optimalizace by neskodilo.

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #2
  2. 2
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Toto je odpověď na příspěvek: 1#
    Máš pravdu, že dneska se z hlediska náročnosti na internetové připojení nebo hardwareové prostředky uživatelů na internetu optimalizuje pramálo. Automaticky se předpokládá, že má každý vysokorychlostní připojení a procesor > 1 Ghz. Byly doby, kdy se počítal každý kB, především v době 33 kbps modemů.
    Třeba ten Flash něbo Javascript klade nároky na klientův počítač, takové PHP které se vykonává na serveru klidně náročnější na výkon být může - pokud máme silný server.
    Ta animace je tam celkem zbytečná, na druhou stranu dneska už skutečně většina lidí to rychlé připojení a výkoný procesor má.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #1, který napsal(a) Rixo
  3. 3
    #$@

    S clankem souhlasim a jsem take zastance dodrzovani vsech standardu tedy i webovych, ale u CZC jsem se podival na kod poprve a naposled. Nekdy je lepsi ten kod radsi nevidet a delat, jako ze neexistuje.

    Rad bych upozornil na chybu v clanku, XHTML 1.1 strict neexistuje, XHTML 1.1 ma pouze jednu podobu a ta je pojmenovana XHTML 1.1 =) Strict a Transitional lze hledat u XHTML 1.0 ci HTML.

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #4
  4. 4
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Toto je odpověď na příspěvek: 3#
    Máš pravdu, nějak jsem si to neuvědomil a zmátlo mě právě to XHTML 1.0 u kterýho ty dvě verze jsou.
    No nechám to tam, jako vyjádření, že po CC opravdu nechcem zázraky, snad tim nikoho nedezinforumuju icon_smile.gif.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #3, který napsal(a) #$@
  5. 5
    Antonín Šebík

    S některými věcmi souhlasím. Absolutně ale nesouhlasím s kvalitním hledáním. Po zadání některých slovních spojení dává vyhledávání naprosto nerelevantní výsledky. A nic nemaj skoro na skladě a nejúspěšnější shop bych neřekl alza má určitě větší obrat.

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #6
  6. 6
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Tak nevím, já jsem s tím vyhledáváním nikdy problém neměl, jestli nebude chyba někde jinde.
    Maj toho na skladě hodně, ale zase nemůžou mít všechno, vzhledem k množství zboží. Navíc teď před Vánoci se asi nedá moc posuzovat, protože je to poněkud extrémní situace.
    Obrat já tedy nemám možnost porovnat. Jestli takovou informaci sdělovali v nějakých výročních zprávách, nevím. Taky je možné, že v době psaní tohoto článku byla situace jiná.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #5, který napsal(a) Antonín Šebík
  7. 7
    Marek

    No nevím, zda CZC je úspěšný e-shop.

    Dokonce opak spíše bude pravdou. Vím, že mají teď potíže s placením a hrozí jim konec. Je to informace od dvou lidí, co zde pracovali a je to vidět i na stále horším množství sortimentu, co mají skladem.

  8. 8
    Martin

    YoungCZModels<zavináč>seznamtečkacz

    Vážně mají problémy? To by mi bylo moc líto. Narozdíl od autora článku navštěvuji jejich kamenné prostory při každém nákupu a musím ocenit jejich milý přístup k nakupujícím i při reklamacích (narozdíl od arogantních prodavačů a techniků Alzasoftu). A hlavně neskutečně rychlé vyřízení při osobním odběru, výrazně převyšující nejen megalomanský Alzasoft, ale i jinak pohodové a přitom stejně levné prodejce jako Softcom, Netfox atd. MP