O 6. semestru na FELu, bakalářské práci a státnicích.

Chcete taky titul? No to je jednoduchý, mně před třemi lety někdo dal link na STM wiki a pak už si jen pamatuju, jak mi někdo třese rukou, že prý mám Béčko. Ok, no tak vážně, zas tak jednoduchý to neni.

BTW původně jsem chtěl zvolit (se samolibostí mně vlastní icon_biggrin.gif) nadpis „Jsem oficiálně nadprůměrně inteligentní aneb …“ a navázat tak na článek Jsem oficiálně průměrně inteligentní aneb maturita na SPŠ SE České Budějovice, jenom nevim, jak by tenhle seriál pokračoval. icon_lol.gif

Poslední (6.) semestr

Jak jsem psal v předchozím článku, chtěl jsem si toho po nakládačce v 5. semestru vzít trochu méně. Nakonec to samozřejmě zase nedopadlo zrovna ležérně, ale s předchozím semestrem se to srovnávat nedalo a předměty jsem měl jenom 3, když nepočítám bakalářskou práci a Enterprise Javu, na kterou jsem asi po třech týdnech přestal chodit (je to obsahově kopie jiného předmětu, který jsem už absolvoval). Navíc jsem samozřejmě chodil do práce.

Programování grafiky; hodnocení: E

Předmět, který jsem si zapsal pro rozšíření obzorů. Jde o programování v OpenGL (v C++). Cvičení byly hodně nervy drásající, zvlášť pro někoho, kdo nemá s Céčkem bohaté zkušenosti. Zkrátka ten start je dost pomalý a nějakou dobu trvá, než jste schopni udělat něco, na co se dá dívat. Ostatně zhodnoťte sami, co jsem byl schopen vyrobit za jeden semestr: motokáry (máčkněte si myší na stojící autíčko vpravo, bude jezdit po křivce a natáčet se podle derivace + na pravej čudlík je menu). Nehledě na to, že můžu s klidným srdcem prohlásit, že zdrojový kód téhle práce je největší bordel, co jsem byl schopen za své působení na FELu vyrobit. icon_lol.gif

Zkoušku jsem dal jen o jediný bod. Ono když máte státnice na krku, na známce ze zkoušky takřka vůbec nezáleží, tak s tou energií trochu šetříte. Navíc zastávám názor, že radost ze zkoušky za E je mnohem větší, než když jí dáte s rezervou. icon_twisted.gif

Přesto jsem rád, že jsem předmětem prošel - svůj účel pro mě splnil.

Teoretická informatika; hodnocení: E

Slyšel jsem, že určité doporučení pro lidi, co chtějí školou projít s co nejnižším odporem, je nezapisovat si předměty, které v sobě mají buď slovo „teoretický“ anebo „informatika“. icon_smile.gif

Učily se tu hlavně grafy, toky, regulární výrazy, jazyky, automaty, gramatiky, Turingův stroj a nakonec nerozhodnutelné problémy. Jak je tedy vidět, z poloviny velmi prakticky použitelné věci a z poloviny teoretické plky, který je občas taky dobrý znát. icon_biggrin.gif

V semestru se psaly mini-písemky a dělal se jeden úkol - Dijkstrův algoritmus. Na konci se odevzdávala semestrální práce, která byla pro všechny stejná. Měl se naimplementovat algoritmus hráče Reversi, se kterým se pak odehrál turnaj s ostatními účastníky předmětu, a body se rozdělovaly relativně podle toho, kolik lidí ten váš hráč porazil. Skončil jsem na 5. místě, přičemž dva lidi nade mnou byli lepší jen o dvě vítězství.

Zkoušku jsem zeslonil, což se dá poznat i podle toho, že jsem si ze samotných cvičení a semestrálky odnesl víc bodů, než ze samotné zkoušky (to neni normální, byl jsem jedinej, byla to jedna z těch vícehodinových zkoušek). Musel jsem jít ještě bojovat na ústní.

Architektura SW systémů; hodnocení: B

Jeden z nejlepších předmětů, který jsem na FELu absolvoval. Předmět, který polovina lidí nedokončí proto, že ho po první přednášce vzdá. Hlavním tématem tohoto předmětu jsou návrhové vzory (někdy jsou považovány za něco jako vzorečky v matematice) a dále architektonické styly a vzory.

Nutno podotknout, že hlavním důvodem, proč tenhle předmět stojí za to, je Ing. Tomáš Černý M.S.C.S. (jo, má titul, který si přivezl z USA a jeho pobyt tam je hodně znát i na jeho výuce). Osobně jsem jej měl i na cvičení a myslím si, že zapisovat si tenhle předmět s cvičeními u někoho jiného by byla škoda, už jen proto, že u jiných neprobíhá (jak jsem zaslechl) diskuze odborných článků v angličtině („Tak si dáme alt+shift…“).

Tenhle předmět ale není zadarmo. Pracuje se ve dvoučlenných týmech a je třeba projít tímto:

  • Píšou se dvě písemky.
  • Je třeba naimplementovat KWIC a to hned ve čtyřech stylech - Main program/subrutines, Abstract data types, Events a Pipes & Filters.
  • K výše zmíněnému napsat dokumentaci v LaTeXu (nebo možná lépe řečeno nějakým způsobem ohodnotit jednotlivé styly).
  • Odprezentovat na přednášce vybraný návrhový / architektonický vzor (v našem případě MVC vs. PAC).
  • K tomu samému vzoru napsat článek (MVC vs. PAC) v LaTeXu. Máme přislíbeno, že se články spojí do jedné knihy a budou publikovány.
  • Udělat semestrální práci (nebo použít něco z předchozích projektů), ve které musí být použito 5 návrhových vzorů (nepočítají se ale malé vzory typu Singleton - i když je pravda, že i ten má své složité problémy).
  • Každých 14 dní se navíc vypisovaly challanges, kde bylo možné získat nějaké další body. Občas dost dobré procvičení na pochopení vzorů. Např. challange na Visitor mi hodně pomohl. Ono složitější vzory je těžké pochopit, dokud si je sami nenaprogramujete na nějakém hmatatelném problému.
  • Za vše zmíněné se získávaly imaginární dolary, kterých jsme museli mít každých 30 dní dostatek, abychom měli čím „platit“ Tomášovi. Opak znamenal v podstatě konec (mohli jsme si půjčit, ale byla to lichva se 100% úrokem). icon_smile.gif

No už asi chápete, proč to hodně lidí vzdá po první přednášce, ale i když se to tváří docela náročně, nakonec to celkem jde. Je ale jasný, že mít k tomu dalších 5 náročných předmětů a ještě práci už moc ne.

Bakalářská práce

Implementační rozdíly ve vývoji IS při použití bezschémové a relační databáze

O tématu bakalářské práce jsem se zmiňoval už v minulém článku. Tu jsem nakonec úspěšně napsal i naimplementovat a dostal Ačkové posudky jak od vedoucího, tak od oponenta.

Bohužel jsem měl v komisi hodně lidí, kteří se zabývají testováním uživatelských rozhraní, kterého jsem měl v práci jen minimum. Moje bakalářka zkrátka není ani zdaleka založená na testování s uživateli, ale tak už to prostě u státnic chodí (komise se zaměřuje na věci, které jsou jí blízké). Každopádně dostal jsem za to penalizaci a nakonec tedy za bakalářskou práci za B. Můžete se na ní (a na prezentaci) podívat tady:

Mimochodem tu práci nepovažuju za úplně zbytečnou i co se týče odborné veřejnosti. Pokud vás zajímají bezschémové databáze (a třeba dokonce konkrétně MongoDB), podívejte se do kapitoly Analýza technologií pro implementaci (a možná taky závěru). Pomůže vám si rozmyslet, jestli pro vás mají bezschémové databáze smysl.

Státnice

Jo státnice, to je vám náramně formální věc. Přijdete takhle do učebny plný lidí v oblecích, vzadu se ještě krčí nějací studenti na čumendu, a pak kdosi pronese něco jako „Vážená komise, dovolte, abych vám představil Antonína Daňka …“. Ten čeká, co se bude dít, až jej předseda vyzve, aby komisi zasvětil do tajů své bakalářky. No tak to udělá, načež je mu řečeno, že jí má blbě otestovanou, a aby toho nebylo málo, tak ho ještě trochu pokoupou ve věcech, který IMHO se svým zaměřením nemusí nosit nahotspotovaný v hlavě. Pak milého Antonína pošlou ven, aby se mohli poradit na známce, načež mu dají jen tak tak Béčko, potřesou rukou a jde se na svačinu. Teda, Antonín Daněk jde na pivo (a napsat na Facebook, že má bakaláře). Komise jde na svačinu.

No, jen abych to ujasnil, tak státnice určitě nemůžu prohlásit za frašku, kam přijdete dutý a nějak vám to dají. Mě třeba komise celkem vykoupala u ústní zkoušky, ale je nutný podotknout, že našim státnicím předchází písemná příprava, která má hlavní význam (když tam nic nenapíšete, tak letíte) a ústně se jen dolaďuje, co vám tam chybí nebo máte blbě či neúplně. Na tý písemný přípravě jsem popsal ke každý otázce oboustranně papír a dával jsem si hodně pozor, abych tam nepsal něco, čím si nejsem jistej, protože je skoro jistý, že bych si v tom pak na ústní zaplaval. icon_lol.gif

Otázky jsou dvě. Jedna celoprogramová a jedna oborová. V mém případě:

  • Relační model, relace, relační algebra, normální formy.
  • Digitální zpracování signálu. Vliv kvantizace a vzorkování na kvalitu hudby (nebo tak nějak).

Docela dobré otázky, i když teda tu druhou bych si dovedl představit lepší.

A co teď?

Státnice udělány a řádně zapity, ale co teď? Věřili byste tomu, že vás státnicová komise pošle jen tak domu oslavovat a ani vám nezadá žádnou semestrální práci na prázdniny, jak už to tak na FELu někdy chodívá? icon_lol.gif

Ve skutečnosti mě v červenci čeká práce, kde budu trochu rozvíjet své Java developerské skilly a taky lehké dokončení bakalářské práce, která je pro změnu v PHP.

V srpnu se pak můžu těšit na cestu do Turecka, konkrétně do Istanbulu a především následně do Izmiru, kde strávím dva týdny s lidmi z celé Evropy pod velením organizace AEGEE (link vede na AEGEE Praha, ale tam samozřejmě bude AEGEE místní). Už jsem docela dlouho nikam nevycestoval a letos jsem hodně chtěl. I proto mě zklamalo, když mě původně na tenhle event nepřijali (je třeba poslat motivační dopis o tom, jak jste super cool) a o to víc potěšilo, když mě dva týdny před státnicemi nakonec vybrali, protože někdo z původně přijatých si to rozmyslel. icon_smile.gif

A co dlouhodobé plány?

No, to mi řekněte vy. icon_smile.gif Jsem přijat jak na FIT (profiluje se dle vybraných povinných předmětů), tak na FEL (v přihlášce se vybírá program, na prvním místě mám Softwarové inženýrství). Každá ta fakulta má svoje výhody a nevýhody. Jelikož se nechci vzdát práce, neplánuji chodit na obě školy, i když i to mi hlavou prošlo. Jestli máte nějaký dobrý argument, proč jít na FEL či FIT, dejte vědět. icon_wink.gif

Mé studium v „číslech“

  • Absolvovaných semestrů: 6
  • Získaných kreditů: 185/180 (druhé číslo je hodnota potřebná ke státnicím)
  • Zapsáno kreditů: 197
  • Absolvovaných předmětů: 45
  • Absolvovaných předmětů se zkouškou: 33
  • Absolvovaných předmětů s klasifikovaným zápočtem: 9
  • Nejvíce absolvovaných předmětů v jednom semestru: 11
  • Celkový průměr hodnocení: 1.85
  • Celkový vážený průměr hodnocení: 1.85 (jo, je to stejně)
  • Počet opakování zkoušek: 2 (jediný předmět - DSA - u kterého jsem šel až na třetí pokus)
  • Počet prosezených hodin u počítače: icon_cry.gif
  • Počet vypitých piv: V KOSu to z nějakého důvodu nemůžu najít, ale bude to dost. icon_smile.gif

Docela by mě zajímalo, kolik jsem napsal řádků zdrojového kódu „pro FEL“, ale zjišťovat to by bylo složité.

11 komentářů

Neváhejte napsat k článku komentář

Nevyplňujte:

  1. 1
    Ondřej Mirtes

    ondrej<zavináč>mirtestečkacz

    +1 za alt-shift :)

  2. 2
    Janamou

    Ještě jsi tam zapomněl do své statistiky napsat počet nocí, cos nešel spát icon_smile.gif
    Ale jinak dobrý icon_biggrin.gif

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #3
  3. 3
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Nejít spát? To se s mým time menežmentem nemůže stát! icon_lol.gif No je fakt, že dnů, kdy jsem ráno vstal, šel dělat věci do školy a skončil ve čtyři ráno, pár bylo.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #2, který napsal(a) Janamou
  4. 4
    Oldřich Šálek

    Gratuluji k Bc. snad se mi také zadaří na upce, ale moc tomu zatím nedávám

  5. 5
    jirin

    jiri.napravnik<zavináč>gmailtečkacom

    Gratuluji k Bc! Jinak te asi zklamu, ale pokud to povazuje za nadprumerne inteligentni, tak to respekt:-) Dneska ma VS titul pomalu kazdy blbec:) Bohuzel, je to tak...

    Jinak preju stastnou volbu, at nedopadnes jako ja a po tydnu na FITu si nereknes, ze to byla opravdu spatna volba!

    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #6
  6. 6
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    Tak nevim, kolik procent národa má alespoň Bc., jestli je to víc jak 50%, tak jedině dobře. icon_smile.gif Jinak si samozřejmě uvědomuju, že to moc neznamená, ale určitou hodnotu to má.

    Tell me more, proč to byla opravdu špatná volba? Kdyžtak můžeš napsat někde soukromějc. icon_wink.gif

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #5, který napsal(a) jirin
    • Na komentář odpověděl(a) jirin v komentáři #7
  7. 7
    jirin

    jiri.napravnik<zavináč>gmailtečkacom

    Tadey se trochu lisime, ty pises pokud ma Bc. vc nez 50% naroda, tak jedine dobre a ja si myslim, ze to je spatne, mela by byt vetsi selekce, pak ten titul uplne ztraci vyznam...

    Psal jsem to na blogu: jirinapravnik.cz, ale proste hlavne uplne blba skladba predmetu... Vetsina k nicemu nepouzitelna, pokud to srovnam s mgr na VSE, tak to je nebe a dudy:)

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #6, který napsal(a) Antonín Daněk
    • Na komentář odpověděl(a) Antonín Daněk v komentáři #8
  8. 8
    Antonín Daněk

    danek<zavináč>antonindanektečkacz

    No já myslim, že se v tom až tak nelišíme. Já jsem rád, že ho má hodně lidí, ale jen za předpokladu, že ho nedostali někde zadarmo. Naivně věřim, že VŠ ještě trochu nějakou úroveň maji.

    Oukej, mrknu se.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #7, který napsal(a) jirin
    • Na komentář odpověděl(a) jirin v komentáři #9
  9. 9
    jirin

    jiri.napravnik<zavináč>gmailtečkacom

    ČVUT a podobné školy jistě úroveň mají, ale když vidím, co studují moji bývalí spolužáci a prolízali Gympl sotva se čtyřkami a mají teď titul a jedou na Inga, tak je to prostě nereálné trochu...

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #8, který napsal(a) Antonín Daněk
    • Na komentář odpověděl(a) Honza v komentáři #11
  10. 10
    Ashgriel

    Chymmi5<zavináč>gmailtečkacom

    já nechci na vejšku :(

  11. 11
    Honza

    honza.schejbal<zavináč>gmailtečkacom


    Taky mám spoustu spolužáků co prolezli jen tak tak štřední školou a teď mají titul. Tak pak mi není jasný jak se na vysokých školách vyučuje.Nebo spíš dělají zkoušky.

    • Tento komentář je reakcí na příspěvek #9, který napsal(a) jirin